Systemrevisjon

Ingrid Hauge Lundby

Systemrevisjon  Systemrevisjon Noen etiske refl.eksj oner etter et av fylkeslegens tilsynsbesøk Av Ingrid Hauge Lundby Tidligere ass. fylkeslege i Buskerud. Nå kommunelege i Bagn i Valdres. Hun har skrevet en oppgruvc ved Senter for helseadministrasjon ved UiO. Oppgavtn problematiserer etiske og m.oralske sider ved gjt·nnomforingcn av systemrevisjon i p!eie-og omsorgs.tjenestc-n i en kommune Den gjengis i noe forkortt't fonn i Utpostt-n. Møte med! ffec sterkt engasjerte personer under t revisjon bes k, løftet frem noen etiske refl ·k.joner som jeg i k c så lett kan kv · ue m -g med.. Det nikk meg ri[ å still spørsm:il Qm systcmrevi- j on r den best egned.e r.nctode å møt p1eie-Qg oms.orgstjenc:st n pJ. å Cf" systemrevisjon et fremmed 'begrep• for mange hdsearbeidcrt.. D· nne metoden. som hnike:s til i ,ov 'TV ke .helse. tjenesten, er rdariv ny sett i forhold til tilsynseta.tem tidliger-e b søk rundt om i kommunene. Revisjornene følger en fastlagt pros dyre, for. flu mest muJig nsartet gjennomføring av sys.tem:revisjonene. Synemrevis · on er ganske enkeh en systematisk undersøkelse på om. helsetj nesa t n er i samsvar m d lo er og forskrifter. Besøket Fylkcs.J:egen hl øn k t dkomtnen til k rnmum:Q. Ur( l en vi for\•cmn1ng i luft.en. .I va.r del IO år iden i 1· :1t ønigh ten \'ar p:\. be.k-P sykehjemmc enkte de ;i.t de vill scnt:re · •lke legen!. team midcl:ig I. 3.00. D • andre pleide. !.piscd,L. Tidli er,chadde fylk legen nærme r kt1r11.mct inn m for. høre lnrQrd.an det SlQ til med hel ·etil!;ran.d ni konunun.en. 1. -hadde dl!' 1n.uau \'a.rsel rim sy tcm.rc\ii jun, og: spe ifik, fOll p h ::i vi .nsketti!sendt før møtet.Vi f1acl.de bedt om . over ndt internkom. !lpt:rmcn, nrganis. 1(on kar[ o.i,: :urnen .Jukurncmasjon1 som nøri:e hje1\1me i , e.res i11fern kontroll sptcm. Sy temre,•isjon ,·ar nyt1 og remrne I, ;t mege1 :strnmt Lids" k"e1n;1"irkec lll;K: 5trcssendc:. llii ·n prn c!'.jnndt. "ylke.leg ·n h.ddc m cun det 01n ykchjemrn!:'t kunne fre1n bff. av dokumenter til imemkonuoll ystcrnct, og elt: proscdyr,er . m VM ut, rbeiclc:,t. Men h . v, r !i)I tenrm:vi5j nr D intervju de perscm ·11 svarte p, alle spimrn.1 -om ar gfrrnss fr, ·c ren:;. l,d ccil yn. \ i 011sht ,oe.rrnomfore n .. mest mulig ens nec gjc11110m øring H sy tem rev i. joner" i limhold til egne prmedyrcr (l), . p@r.m I som bk s1ill til de, mane ·ar di1: Hva m.cn ·smed til yn li;IVCLlS § 3 {2). H,· m hac;ldr:: an \'ar foi-intc nk n.r.roll ystcmene? h•a var s.i:arus i, d. g.? H o.-dan ble de :1m.lc:. .grum\legw:nde behov" dckkec (3P H,, rdan \•år kom.mulllen .1ksbchanJling ,.,cd 0kn:1d om pk-i!!'-ng omsorgs.[je11e51cn i komn11t11r:n, b de i . h nhold {il forvalmings.1 ,·c::11 (4) o lo om hel ctjene!.ten i kornmuni;ne (5 . Hvord;m var vedtakene formuiert? D 11nl!'lenkning ·ii-ketfremmed for dean attc. [. ,,. nm stat.ligtil yn v,u ukjent for ddk te. Tilsynslov n. 3, om plik.ren til ., etabl r.e i11ten1k m oll kjc;nte bal'e le som :l t "ø •e.-.st i y tc=m t••· Kv litct-fo s.1-:.-ifo:n hadd (lukketupp p akl.-onunet i::llcr i SLuc:n, dagen liii-fylke-.degcn kc>m til ykehjemmeL S . 1· I!: 1 R E \' I ; ) 0 N å sykehjem Vi . purt · vid!c re: · va d, med de gmnnleggcndr-hcho "j Fikk Jt g mlc nok tiu OJ.l rin.il, spi c:' Kunne de legge :se-g nh de ville og holde sin egen dø llr)'une? Hv.rd;m var muligheten for skjcrmetpri\•;ulivdcr(k ho Mc på dobbeltrom? F'ik,kdesorn bodde p;'I sy . ch jcrnmet nødvendig 1n i in:1.k l!Jldcrsøkclsc n.. rde kom illH dI hjemmet, ,11 ·r m!li rist ca gangi , retr pp.lc d. behue me en rry g ti !v • .ml e: l ! løp a,· intc r ·jurunclen ..•.:utede, n ttc pldi .c spørsrn I genda flere .. v:1n.:n p; uttr •kk fo:r en ny leli h(11dni!'lg til de!l. amle. .,,. k.•hj mr:mt •ar d!e g.lmles hjem. jf, ne ingen I.. · lmer dn på in· dm jo11en. Det v;1.r i11ger1 se11il dem rit. d r, bare "eldre med-.· .i li b hov». r• .om de g:unk: «med s pesid le bch v gikk ut•• ja da he11tc1· man cm b. re ie1t'! i.gjen. Gikk de p. ribve:i.n dier i elven, javel $å gjorde de d t. Det ar ikke n • sptM It \'akthol nu:iclt dem dierdekcroni k brikke f.sn til d m. De ble i.l[)P,.spo...ec s..1 .11ar, de ,.i1r for:svunnct. De :spiste n, r de ville innefi r ei'I rim•lig serv rings[id la $eg nJr det pa .sel dein. og St1) upp etter ill egen tli;i,gn r)"tin , Rummel\. h:irlrf 5in r5ollligc pr !g, be[je1 ingen oppholdt eg s mmen med p;:i iemerie, eller bd> xrnc som de hel, P" .flere a,•delinger fante. ikke v:1ktrom d r pers nslct kl1rnw tikke seg ,rekk. De som var pi i bb ar pl hc.k i el gam.]"$ hjem. Tih•.ærel:r.cn virkd fon:migbat o-g rrygg, LegevaktscntraW P.erwrmkt gjorde 1ner enn dct b!e ktr;\•Ct ;1 dem. cd iden v at det var m, ger l rn:111ning i hdgc;nc Jg p, n, ttc1id . r lcge\•akt emr:i len for d nne og nabokorn munen bg1 ti I det cnc vaktr, mmet som ar 1x'I sykchjcmi:n t. T elt:fo11cn b!e hctjmt me]Jom kl 16.00!l-09.()0 .J\,' 5,ykcplei r. Det kr ·ve r or• &kr(fcen fi r AMK sell'ltr, ler (7). Denne relefonen kunne bli hyppigc:r brukt a,• utenfor I ende enn .'' bcbocnie in tcn.t som ririgtt ctter hjelp. Hva ri1.11,ttc lcgcvaklbc økende for: . I ferier nlr bemnnningt:11 r I. vcre enn eller . k111'l denne · koitHn \I m;n 5-0m fl re and re m· kornm u ncr, bh n adert v .byfolk». 1J !)iidr i fo1icr glid er blir de llen:cle civerl'N.:.l.:1·retlc ykcpleicrnc ringt opp a\' byfolk mm kal h[l. tak i lege, fordi da har "byfolk. tid til, kon.ul n!: legen. S)•ke• pleier I • \. kt ble bel. stct rn.d "foslke,-byfolk r·mfor . b.mn hjel.pe sirie egne D sykehjermnet. .Betjeningeri strakk s.e i , Ile rcrninger, fra det stelle irii:: ,c;g.11 g:nnle tiI , gi 5 n-i(;e o rfur til ddige tilr.i5cndc. Min pplcvdse av hc11d llli nger og pcr.1mak1dli·rd , v .tell :,,.,. de w-11 n le og Qt,'?i-å av omgivelsene gj.rdc at jegten ktc: "Dette !'iykchjcmct kunne jeg ,gje;rm; sendt min.e egne til om nøcl. e11d ig dlei-dge!l. bo h .r h• om ga!lm11:1el . like orhold er vi ilkke lene om , finne. g' :.nclte f.•l.k.0leger finnei-dett ; \lndcrh..:rn.a1mini;;, dobbdti-irn og lit::Sliu personalet. Vi finner !l. kcpleierc og hjelp pleiere som ikke har tid til; ·im:· og om .brenner lll•, De slirer n.lp. komi11uetligfur hold oppe halimen p· ljenes11:11t. fh,or. - d:m kan kvalitetsfonkrifteii v ·re til lijdp i. denne itua jo.neni' H a -er h•.;1lit atr ylkc legen furu her rc111 ,'lv,·ik, !l 11n er det s.amrn om .rn brndJ . 1:ny11di,;l1ctskrav dv brudd p: hcbdovg:i·vningc11 gin i rc;,gler og for-;krifcer. A •,•ik om bctcgne!.St: ,.,j rk.cr dra• m, ti k. Rapponcn er i tillegg Qffentlig og legge. ut p/1. imer..nc t. H\•erogen k. n I s m kom mun.e, mn cttc:r h ·en sum.me res pp i clsctils necs r ppor om «Fylkcslcgc11 :fdlc i:il!i •n moo nei tjCI'i!! [efor dd!lr,e" ( ). Ile i hdc landet klin lc5 · om k rnmunen i I som ikke følger regd erket. Eirer .51l1tunØH!t gikk en a d ,ov rarbcicled • sykepleierne \it oggnk Sent;ral dokumente·r som skal sikre trygge helsetjenes11:er I I?17 fikk \'i " 'or.lui ft lim k,•alit t i pleie-{)'-t 1.1rn.or.tic. m·tt: r1 ( so.m r uighct fe tct im:i{:mencs grunnleggende bchm1... eer fek ; • fl til trc:kke-'lig mM o" drikke, •lopplev tr ·gghct •. vi e forutsigb. rhct og respekt i o.rhoI til tjene tctil- ! idet •. t i aretatt per nlig h gii:ne • narurH •c funks] ner • .-[ tilp:i sec hjel!lp \'ed p.\ o a kledning • . B mulighet for s.t1m"'. r, ial kontakt, fellesskap akri ·hel • , få en verdig li s.a\·slurning i trygge og rolige omgivelser Tildisse c g flr:: re . grunnleg ndc 1-ho\'" for .cmct i , n ne nod kr \·ne prnscd ·rer, F rskriftcn b),ggcr p Regjcri1;1gcn ac 11ing p,, eldre t.mt:ldirig5 1996-97, Trygghet-respekt-kv. lit (9). Kva.htcc r tidligere di:nnert i , j nal "tratcgi for k\o;ilite ut.vikling i Hel.tien l n (]0). Kv. litct er: .. Helhet ,, egen• kiipcr e11 ·nhcc har -Om vedrører ilen-. C'-'fU! til • til.fred tille un:ahc og 1111d r or cJue lidmv ... K .ilitctsucvikling i hels.ecjene 1e1;1 legger til grunn "filo o.fien Oli:i de kontinuerlige: forbedringer.. Da er d t ihig med orukerfuku , fo-r,nkrin i ledels n og i1n•ol cring 3\' alle me b rbcid ·n1e. Viclere er man opptatt a at kjed n av aktivit ·t r utgjør en I ·lhet- K vali1emyringen 0n.ker sette brnk r,cn i senw.1111_ I a. jo. nal trntcgi f, :r K alitc.,.titi,•iklin i Hdseljenc5 n st.irdet ::it ,,r .orge er brukerens krå\' Qg b ho i mr gr:1d iva.re1:a1t gjcnriom kra\•Cne i lo\•c:r o f1 r kriti er . F Ike I ·gcnes fdlC$ tilsyn med. hdseti nesten for eldr lm. gikk ut 0111 prc.ss.ctnclding fra 'taten:s hc:lsetil n den 04_05.99(11)_ lkrupp.umm res rappor c:11: "Reustryg •li::'ikcn oH!l dr • p,l!'ii ntai:-c r vekt -rn fol.gje av at eit lkirr.al av nors kommun:u ikkje øl.gj r forval.tnin lo\•a i s.amh:mJ m d øknacl om ti I.dd in . ,, hdse1encster. [ ein tredd a kommun. n!l, Br eldre pasienrtir ikkje ivareleke grunnl ggjande bdmv. J 75% av dei undersøkte lkonrnnmane ,•.ut ikkj · for\•altnirigslo,•a folgd ,,.ed :s, ksh ndsan'linga a l'Ønad om, cild I ing, v hds. ne 1c;r.» Pro e lyrer fm· .y tc:mr visjon (1) har nut rt et av5,flin orn oeF'ortrolighct getikk : . stermevi joner gjcnn mfo.res fo!lt om $}'$letner il.:rer lov1xfag:t k alitet, ikke fur • utpeke :o.yllldc.bukker, Rapporten, kal \•.ære en oppliscin a :n·vik og merk.n. de.r :«>m g. r p:\ , k og ikke P' pcr5(m r eller hvem som har sagt h , . Mo1r.aue op-ply ningcr YS'fEMR!lEV!lrSJ!lO skal s;å langt de[ er inulig beha!lndle· me I foi-trolighet i forhole! cil kilden.,. Ut o-ver clis:i.c: k,ornmentar ·ne , r det ikke giu flere ctiskc n:flek. joner til system re i jon som rnetock, Etiske re:fl.k joner over tilsynsordningen S,orn in 11 kdni.ng til noen etl skc; reB ksjn11er . r det behov fo.r id finere begrepene moral og cikk. Definisjonene er her hentet fra \•ein age hristoffer.e11 (U): "Etikk dreier . gom ele r gler og kjenn t . Il i bru.ker i Je moralske ,1urdcringene, Den korruner forst ug frem t til ll'ttry .k gj,ennotn det vi renker. I etikken t, r ,·i tilling til om cf reglene n,; kjenne1egnene i bruker e:r rihige ,eller gale. ·ter grunnlaget fo:r d moral ke vurckrin ri!l· \•i inter serer cm or. Vi spør hYorfor noe er i-iktig eller galr l>g om ele re lene vi har k •. q begrunnes,, " ml kor11r11.er f0r t o fren S;t i I uttrykk gjenii.C11t1 d:et vi gjør. ier vi ate11 h,rndlinger moralsk fo,r_w lf• lig, betyr det :i c clen stem mer med det \1i m ner er r,eu g riktig_\ i h.ir b cerme re •ler d!lier !kjennetegn for det om er reu, og vurder ·r h, ndlingene ut fo li" N r vi gjør en 111(1r.ilsk v uderi.n , s ør i om noe er r ikci eller •tilt . H s ,,ai-grnnnc:n til al ens: •kepleier giH g.r t nei! m fra. « h1ttm0t t"? Pleicpcr 011aletgjorJe :ille ting «riktig .. i,,er fol' de gamle, men de kunne ikk dokurnemi::re de1. stem re isjon er en metode s.orn r ·uer oppmerk · 1111heren mot f>}' c mets ramm r og \·ilkM, og \1 il .111 arliggjø-r de sum li. r r Il rnrn lighc gansv r for \•irk:romhct n. Men metoden møvr: p, in:stitu jon-.plan med p :r-onim.ervjv. \!erfor an. ri!ltt mo le kan li,1 lang a,':st.and dl l.e wrn har det reelle ansvare!. Dc:·rfor kan det ære n:iturlig pr ble.mati5-ere anve11dcl nav y .cmrevi.jo11 til fire ni ' ,: De!l.tn :itte Hv, gjø.r re,,isjonsmctodikken ,ned de ansa.tte, de.r:s arbeid.glt:tlc, stolthet og arhei.dsm :ral? H.1r ..: taten" noen form for empati med de uesliue ans:me? -boom Vil systcmr "11is'on f0re til tr gger h I ccjcnc:.stcr or bdm.crne? y ceinet Hvilken e1isk refleksjon ligger 6'ik hr 1kcn a\: s.·stcmre 1.$jo11? E.r de pedagogiske metodene for slik re ·i.}Oll gode nok? SY STE lRf.\ ISJO :1111fonnrt l·h, har vi her i l1dseti ncsu.:n, nå.r \'i 'filr detaljerte krav fra :.une.n om det :1,C1rn skuUe ,·re "11 Hes. r t t» r Hvilkc:,t $..1mfunri har \'i .tt :scim nødvendigg jør en k,•ali.tct.forsk r.if, r [-hem iur egentlig brnk for h:alitct forskfifte11r • om revi$orer er vi b ele juri.lel' og I-id epers.m.ll wm iakttar in.tirn.. j.cmen ut fra love.-og forskrifter gitt i hel .C• lo givnirigcn. Vi. vurderer hvord. u \•i menu incscitu jo.11e111/Ko111mune.n uppf)'llcr myndighc kr:nene, Mert vi ser mye mer, Al, let po:sit.l e svm $kj r ,...c.c-1 virk c0mheten gir prosedyren per i dag ikke rliggrunnlag or!l· ntpportern. i pr.wcr d1crimot, sarnle det opp i ho\'ookorikh.1sjonen. [ va de tenkte den gallgt:n meroclen hie v1mlerr introdu5oen i hel.v.:,. net, !!r!likke godt vite. ttcr min mening bu.-de ch:t \'ærq.iu ram for like n1y-e p sid om ule s01n der gis pla. for :!! \l vik og anmerkninge.-. V • .-ø:dom" bør-i rcufc:rdiglie.te[t n. 111 [a like mye he11$yn til flere sider a,, virksomheten. De tee bri.-a .mias jo-ner I il tre semi r1g.:r fr, ! I · ud for for.el.Jn. 1m;d m. barn: • ":Hvi et bam le-..·cr med oppmur11r111g, l:i.>n::r ,I r tillit. • Hvis et b:irn lc,.:cr me I !o,;orJ, Luer let, ,•erdscne. • Hvis et barn lc\'er rned k.-iril,;k, lære.r det ford0ntme,. \ i er avhengig ::w et hd ,.,een rom d:;-1per 1illit og re peh Dc:n p ."C!lI:1gog-is kc metode i • stemrr:."' i!ijonen .kulle ha et rom for en l::rngt større gmd a1,• dialog enn det er gi1t nrnlighct for i dag, luunnørct har noen slike kompon ·ntcr i seg, men tlisse er for vake dl· gi mørc:r en r :i;II dialog. Betegnelsen «sykehjem» Ordet er :1ml'm;n5,,'IU av «syke og «hjem,., Et hje1n er pr defi.r'li5jon det mest prh•!l:He sted en p rson kan ha. He.-r der indiviclei ingen bn tn:nxc eg inn p.,01ii'lr Jeti..1tcll aksept fra eiett1\ .el.·. V ri opphold i sykd1j mer personen 1..11'111idddli.i .-t truk kct inn u11dcr en maktkonstella.jon de.-:i.nei r bestemmer, kehjelil kan sce.. p.\ '.'iOrn en komhinnsjon, make og!l. vnuk1 . or :l korrune inn «pl hjemm t•• fatte det \:"(;tltak etter fon1alt.11ingslo11i·eJ1 og hebd1Jvcn!l, Mtcr enn n Med kari sylkehjern.rYlel' bli. et :Sted for uppk\•d ,wm:ikt hos beboeren. Gudmund Hc:rn.cs. som '-'ar m, kcmreclr:r og helse-rnini. ter, drfin ·rrc makt wm: "kontroll 0\"er :i11dn::s interesse.-. ans kan kje n-ød,·emli.ghr:te,n a,1 . rettighctsfc cc " runnlcggcnde behmr for d som oppholdt seg p:i sykehjem? ii.•fe,1 blir det rik tigcn; å ,,cdta en h:a litctsfu.-.krift, ng , gj.re n[lv ncrnd · ng p. $)'kc-.hjemmer til «Boogbehandling.senter", fremfor å l:i være og furskriftsfo te de pleie-og .11:1:sor.crenJ:lerirles behov? N· r asjcm. I str . gi b ·gg r p.l lilusofier1 om . sette brn.kereri i scntrnm, ligger de·t n. uforløst i forholdet mellorn indLvid og samfuno 11:l.r 1.1tcn sk, I opptre $0n'I «g:1r;mfr,t" for beboernes me-.n priviuc liv. Derte erf:m:.-vi ,,cd at vi. s.o.m tihyn!".myndighct prøver l sikre d-e pkirtr.ngcndes behov, vedl rapportere m;1ng,lcncle prosedyrer og nuincr knytl:Ct 1il el riften. I • r det dreier ,;.: om. at vi \•il kw1ltrei;ssikre "rnenn.eskeligi: beho\1 .... , stilles clot .p,.mn. I om drctc k:m lykk ·:i. w;d sy . temrc,•isjon d.a h I tjeneste!! til !;}'\'ende og i t r avhengig , v dr:ri enkel.te møve.n holdninger, verdier og moral.. D. bli.-det igj n et per:smll 1n denne metodikk el:' eg!lnet cil vt1rd rek al irete1 a heiset· e.n ten til clrlre. K.u1 lmd!c p.roblcrnene ug kval itetcn ligge helt and re steder enn der s;)' • temrcvi.sjom:a retter O:kelysct? Fra di.e gcncrdlc bcuakmingt:r \•il jeg toppe opp ved fire konkr te forhold og hely. nocn eti l:e problem \• ;d :o.p.tem.re i·jo11 sett i fmhold til de an .m:, beboerm:, s · tcmct og 5llll'lfnlll"!Ct. De ansatte Hv:i ..11.r revisjon me[ c ikk n med de ans nc;-. eler,:$ ;.irbcid$glcde, arbeids.stolthet og a.rbeitl moml.? Ved •. ::inve:nck ;yuemre.•ts:jcrn 50m metode, uten å kn;,,e de som ..:r politisk .Hl!!o\'Jrligc for .• tcme:i:cr tilstede under revi juncn, knn let f(olre til at de rn har det ·g ·ntlig , m\'a• ret g .-fri. Pers nalet som .t. r midt oppe i arbeidet g føler en forplik,dse ,il!l. t. ;mw:ir, kan kurnn1e til!l. kjermc kri.tikken p· en måte m ... knekker Jein,.. . Sy . mtil:}'nel k. n. bli .11 mctod m .rene.-lmk r for smcJ.-. Det ,·il :ilkid va:-rc noen penune.-"CllTI bu.rdr kjenne seg forpliktet p, å ca a.ru; ar fo.-;.it de dd re kal k j,l:!nm: seg .om hjemme ... Sliike pc:r.;011 ·r finnes g)erne -i le lcl!>tn som pkica,om org-dlcrnvclding letlere.Der f,.mk:.joni kon,.inuni;ri hegren se av al politilu:n1e ikk · bevilger u!llsnekkc. l.igc midler eller ;l\' .[1drc grunner ikke dekker opp for de mel le behn,· .el .-iftcn av in sti111:1.jonen repre.c11tercr. Det som e.-er -.)'.tem problen I uve.-ft1reli P· pleic1-icr.onalet, som opp· lc,·cr det moralsb:; :1ns-v;uct om t pcrs.onl1,1i anliggende. Den ans.ute går inn i opp il vene med sr[1rt cng::asien 1en t, folehc:r og mot o gira. ·ine kttfte.-inntil h.an/1,w, ,,.hr ri.ller lit,,. Fo10; • tJri;, Knwcl SYSTE tR Hva !kan tilsyn myndigheten si titl en r.lik adferd? SÆ lenge i-il yrict velger være m· ttro mmmyndi hetskr [lg1cgel.,;·erket, di mnscr,er ,,j fo.1 ,]en ahn1isti ke om ti:rgsrolkn som det samme til ynet 0osker ·k I hl.i praki-iscn nvcrfor bcbc:,eme p. • kel:l jemmet. -:De gjorde alt som var J t!lt... H em ,•ar d:t:s t dia vi aniwarlig.gjorde -cd vlrt 11 rv rr Ko.rnmuncn ed poli[ikcme, råd.mann II som kum Lil lmul'iløtct, elkr de an:s:,'ltte s,om 1-i,u c e reell b rdene i oni_!lso,r c.en? I det, ")'lter.te I d,, i eldre m orgen font vi en h 1 tah m v:u gjennom yret ,;n, fol Ise inc. sig nsitivitct for andre mennesker, Og s. kommer vi med .rt regelverk som de11 m saue eh•sagt ik.!lkc har my til overs for. De,, gii-bare mi;;r. rhei l i e11 situa jon de behersker. tolkec ykeplcieren reaksjoner dithen, at da hun gikk m og gr t, var det fordi henn lojalitet \'a!lr for:rnkret i om (l:rgsctikki::11. D ter en etikk m .s ·tterdet 11k lte men.ne kc i enimm foroppmcrk om het n. Den I t gikke for.ene rned dc:11 rcniglict!itcnkni!l11gen m vi ko.m or!l. se etrer.. . F.n hdsetjc11c te der rettighctcr!lf:lr ni I r pla 5, vil ku, ne gi ,enda, et trnmfkort i .!lenden på dcrn om trenger dc1: 11\inst» skriver t g: forening Il i slu :;u til ,•crclik mmi.jo,. 111en(l5). Til ynsbesøketgam.e-gen I klemme11deoppl.evclse a,•. r det v, r f},lke..kg n som M iuen le igjen med trurnf.kurt t-5 a. 1ik. n hv, skulle i med det? Det er ikke underlig {It kepleicr ·n gikk ut og gr. f, kan. kje det var ll!HnestnaturHgesom kunne kje i.et 11'1Øtc mel.lom w kulturer rned hel f, r kjclligi: di h n1mmer .:;om, ikke ble gjort t)·cl.ig forn n a\' p ncne. B boem Vil. ys.tcmre,•i.jon f.re il t.r •ggcre hels.etje11 ter for .bo.erne? Det :1.ier ikke fylkeslegenes rapport noe om. Pylkesle.ge11e har kr ·vd forh. ldc11e nd rct i 1111en en i 5 tid. Kv li.tcustyringøn kcr!l. euc brukeren i i>\'rltr1rn1. mci.dig er brukerens krav og behov i sto1 grad ivaretal:t gjen. nom kravene 1m r gitt i lover og forskrifrcr. P; den rn, .en h;ir tor amfonn l uurykc indi idet behov. Vi kan ha for- Fmo: Si'f:in Km.l t.el . for :,1 t o'o'erng for k rifter r n am le!lt erfaring frn el t virkelige liv. Men det virker 11nderligdet as.jonal Strategi . ier. at «brnkernc beho\' r uttr. kt i våre forskr·ift r,., Det er brukeren som «\'Ct !w 1r k,1 11 trykker ... K.,•alitet'for. krifren, r ·tt1ghersf, ter gr nn leggeneie behov, og rr::pr n.tercr ved det e11 ty filosofi der individ t kal underbne s g fr le k::t!lpe for l:lelsc!l, v «grumileggend behov..!l. ·t gir gtt1nn til, .1)0rre l·wem wm e rulig ha!lr behc1 for en h:ilit tssfonkri t: H or for rn:\tce dctto mi nist.re til for, undertegne denn for. .krifo:n. B-dc da ærende hel it!l'ninister G1.1drrnind Herne$ og daYæ-r nd rosi,:dmini. ter Hill-art. 'olberg umt rt :g.ncc k,•:ili et. for$k!lri ten. D t Cil' ikke" ofte vi ser :itto mini -tre gjør det i. samm dokumenL La u · g, tilbak til syb::hjernmct. D ;m.aue ur-to hvilket . fe'Ile_,;$ka p r;l! .ka ptc '.l.'lm men med heb me. D -,,i te belx,.ernc en solidaritet som i ikke: nncr å lfte i dagen. ·.. m.. unn. De hadde en felle.sfors dse a · h , som \•;1r " runn.leggcncle bcho " ug derfor hadde d ikke ned lue et dett in. eu pr sc- lyn;r. lva sJ den dag de llt!c·te. di-.e kulrur.b:rrcme 'kke moter pl jobh? M em \•ill da ære bærer av .1lidariret,st, nkcnr Da \•il jeg stille spør m. let til ak€r Er d ·t $lik!l. t frykten for • mi te et god~ har k:tpttrocn p" :lt ned felle pro.;,:d. ret sk;il r dde dydene? Syst met Gir betl;r sy {em ··r nød endig.•i. bt:dre tjen ster? Hvilken e,ti kr !kk"jon liggerhak bruken av )' t mrevi$jon? I ven1 llar c €JUi iii ruk for k ,•alite for kri ftcfi? Det k, n nes som orn den etiske refle-ksj ner .pin kei i hvert f..i li i forhold til den t(1llc mnr visjon s m metode har f:ltt i tilsynet :w pleie qgomsorg,tjc11 · tcne. Repr nterer meto• den :n umor.ilsk tilnærming til problemene, 11(:d det :n de re ·It an \'rirlig€ ikke m.ncr til rc"i.i.j nene? r met0 le11 mor I k probl1::1mtisk r I ·t m, ,,a:rc gmnnlag fodi · riUe i.like sp0rsm:\l. nå:r det ikke t r 11,[I(' .tcd i pn.,l.);ooyren om!l. t de }' tem, Il varlige (po!i.tikern ·) kal m0te rem til r vi~juncn. rt t ei det reprc• sent nter for admini trasjon n som møter. 'len de!lt er pcr. .:malet S lm t r .a 11sv:i ret. Samfunq t H ,,ilke[ samfunn har vi tltc om n ,idvcnd iggj0r m kvalt.tet .for. krift? H h:n s •iktct i belsetjcncs en, n r ,,j fra .taten flr d tal.jeru: kra m det so l. kull være «all reu .. ? TEMRE.\ I "JO (ng Lønning pwble1n. ti5.erer reuighcter g fu.-tJUningcr i artikkden «fodivi lct retrigh.ter -samfunnets; plikter i 01ii-.org II r 3/l994 ( 16). , n s;ier: .. ;-\n't;11lct innvilged rettigheter blir .itnpel hen s . swrt c en glemmer den demen ra re erf. ring.ssann.h .t at det til enhfer renighet ht.:n:r en pliikt og at i-et• tighetco crr im1huhhw1n irnnil det er definer hvem som h:1i-plikttil åinnfri den!l-når, lw r, undcdl\•ilke omstc:11.dighci:cr og til h ilk,en pi-i.... 5')'Sl'.Cmre\•is.jonr;n kan komme i den :in1;1i.j n :n Il r vi snm ril$)'nsmymlighc[ bare øn kcr pb1 r · an var-er, blir vi en del a,, d poli[tske fru trasjoner O\'CI' ikke innfridde for.ventninger. H\•i!; ,·i ikke: 111dder tilb. ke til oppdr-dg,.gi,,c;rne våre om bårlc: tiske, !kon mi.kc ug politiske inkon.k\'cn.er ved renighem. mfuflnet, kan ,;i selv bli en del av di se. Til yn.taten k, I ikke opptre politisk.··, mtidig e.-det slik at det er de politisk etl t.a(I e styringf>reclsh1pen · vihele tiden b.-l(lkcr, s.orn lovp I. gre oppga,•er. u!.. Hvis de fmven.m!ling.eric om slrn pes tiI hd.tjen.e 1cn '.'ok.i 1 kmme innfri·, m or-e.nrni ngcnc være realis1iskc. N ,r der gjc:lcler profo ·jundt baserte hel etjenem..-, ,,i] det i ar c.lct m finnes fiØthi·en lig komperanse. o,::: d n nød •endig : k pasitet 1il innfri dem. I vis ikke m, ell. enten . .Il re rettighci-crn:·, dier m te opp (j,ene-.sreri. I · r det gjdder de eldre og pleietrengende. $åer ,I siste ,dtem::iti,·ct Regjeri11g ·n har algt . am:.-Det er - bevilger uver 20 rnill.h1nlcr til d rcorn!lso.-g ·ni n 4-5 · rs!)!:.riode. lktt lx-vilgeHL l ndling-spl;m f, r eldreom§.l'lrgen og folges opp av f-y lkcslege og f)•lkcsmann. H'l!em h,ff bebo,• for kvn itctsfor.kriftcnl H •a er ,ler ,..ed v, rt fdlcs •erdi runnl:..g om gjø.-a!lt vi nedtegn r-.. grun.n.lcggende bchnv . i en for kr irt? Er tle-t kummunenadministr-;i!ijorn:n, ·r det mchmnin.in• 5ti.u5jonene er i let \', l"t pol!liti.like-li\• som •il . forsikre seg" at vi har en lik moral k oppru rning m:11 a'-' de gamle? P det 1>ykchjernmet ,•i var. v, r del i utgangspunkt ·t ikke beho for 11 · n k,,.aliHH for kr1fr. Den lii "j \rcggcnc» som ,en de.I :w kulturen. "om tidligen; fcngsclslt:ge i flere år ·r det min erfar-ing at: ' ·1ik soin ib hand ll!'r v . .-c g. m c og funger, vil det \' ·re den ste indikator p. v . .-c humane vcrclLe-r. Kon.kfosj on . Sy re111i-c,·i j n er en m ·to lc som sy tema.tisk t1nder øker mn ktiv.im1erog!liilh0r nderc$ul at rcri anuvu,netlkrav mer fi..U.IU i ·1 v ell r for:;.hift. De[ c.-plikt n som er ves.enilig å undermeke ,,cd en lik .-. v!lisjon. Plikten til handle, indclr;, og følge opp kon$Ck ensene. \t;i]itc-tsfor.d:.-jfu;n har mye 9.\' .. plikten» i seg. Den k, n derfor bli m..:ni ngsløs for 1t1 :rngc d:i den kan ta gleden og mm.et fm folk swn .i rbeider i "siste ledd"· Arbeidet med lenne kan også bli innholdslø1>[ hvi 'tilsynet enspor t fasthold r tu du bl gjøre din p[ih eig ikke hv. du skal gjøre eller lwon:1:m du k;m vi1c tn•a M)m er din phk[. ;i.sjn11..il su·:itcgi om under-.M:rckcr plikten dc.11enkelte h:1r til. .kaffe segkunnskap .IIT! km v til ljene ti;stooct en eir , nsau v-e1l, r:!'I" c:t dok umr:.nt som ikke er gcJd.t nok kjem blanc. lielscpcr:so,ndl, \ cd til ynshi:sok, møter vi ofte peir$0JJe11c .m utgj-ør « i te ledd i kjeden ... Ingen kjeder er 5 crkere enn diet vakesre ledrl. Men nlr Ji;:1 >'lte[:.te ledd .r mer oppr..'lt • v ms.orgs.cti kk og dyJer, nn plikrntikk da kan fl t v reg mn n lag for ril.syrn:.'t, rcvide. sin 1_1trl go iH. for }' Hcmre •i.iona\• plc:ic og 01nsorgs,tjenc.st n. Vi .-e,,•idcrer }' ·remene-, m n n.lk r med persa-n:.1lct :rom prim.ære er npptatt av rehujooer. Da blir det er spør m!lll om i som til yn etat opptrer-umoral ·k mr;ll v r met de over. for ri tte fagfdtt: t? Ha${um 31.05. 99. Llucr.u:ur I) talcn5 h I. 1il )111, 5;1ksmmun r: 91)/1, Til:s.yn u1f@rt u11i :s, lcffltl:'visjon -p:roce iyti:-, 2} Lm• Q'rn ·1nlig tihyn. m -d i1.bc1ii:-nesten .,.. · .o3.I9 .. ni-_ 15. }} Sosi.I og hel cdcp:ii-tcmcmc1, 0 lo n1oar 1997, K \'3liu;t i plc-ie -og omrnrgs1 • ren, 1-13197 4) l..o om behilndlling m. ten I for,;Jltningss3k;;-r( fo.r.-ahning.. loven) il',' I0_02.l%7 5) om l1dM'.tjc11cst·n i kommunene {khl), 19.l l.19S2, r.66 7) A MK for k rifren :5)Statens hd. e:iihyn .26.c».99:.F')•lk k1,'l'.ncs felles tilsrn med I ·betjen.c te for eldre.. 9} St mdcl nr O (1996--9i) · mlJin..lan for ddrwnuoi-g;cn, T rygghct• r pekt-kwi.liu;ir, o ialog h.dscdcpal"( mentct. IO) ..talen. heiset.il.)' 11 , a icma I Strnti;gi f, r ,,.t]i.tcts11iVikJtng i Hels 1je1W$ten, rK-25 5. 11) Sl.l11c:ni hdsccilsy11 10/99 HTV .:t,.m.--i 1991J, Prc:1....lding S1.oi-c mangl. ri nd1K"le11e ta fo.-eld!lre. 12) v;;i11 .i.e Chrisloff. rsn. H:111Jli11g, P.:.-wn. '•11 11 unn, Ta 11.Q :schchoug, C lo 1997. 1.4) Rt· .ram.ene: er: l.,o\' Qlll ·radig tihyn med he.iknetcn. (5) "orY::lhningslo\·en, ('I) ] ..011 11111 rf..:nuighc:t i for llning." 19. 6.[970. RI" 6?. -LO!l· '101, S-ISO 10011-1, -mordning a myntl'ighctc. ncs 1il :yn -intcrn.koturol I tp-0 -)ug hebdovgivn in. -ti. IS') Le;cforc11i11g ris S\'.f ril Vi::n.likommi.jnnen, Tid»k or [ gcfor. nr . l'.199; 119,12 16) Ingc Lllninini;. .InJlividc-1s. rcttigh.1..:r -rn mmets pliJ:.1,i:r, Onnorg l1r 3/199-1 s 5-15.

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf