Hvordan skaper allmennlegen tillit?
Hvordan skaper allmennlegen tillit? ri MVORDAN SKAPER ALLMEN TrLLIT? Norsk :seis kap for allmenn medisin .....NSAIVI The NoMegla:n College of General Praclltloners Hvordan skaper allmennlegen tillit? Av Tor Carlsen Vi ømkcr en ny giv for llmcruimcdisincn wm fag ornyct amoiri.[ og s.elvdlli1 :i allmermpraktike1korp$er, Vi ønsk.er en bedre allmcimkgt'tjene.tc- FLere foruueminger ml pl !J?lass for ! fl 1il dleue. Her er poenget: k I allmcnnmcd'.in beholde pos' .j,onc!I om hel.1jcm::.tcns gmnnmu r og :s.om med i.nsk hov dfag, m. befolkningen v:tre til freds me.d anmcnnlegetjeneSI:en. Vi er '\'ant til at pasienten.e sjelden klager, og at de er tilfreds Plr ile blir sptuf. Vi ap,el;' at dcne er i ferd. med. endre seg. i m . 5cttc 5'-4 elys på hvordan p.i$ic:n tene vu rdercr Q.SS. Hvi vi skal kunne møte pasienter og s.imfu.nn med .elvtillit og auu1ritct, må vi. athcidc fo·r ! beholde pasientenes tillit. Hva er forventningene til aUmennlegen? WO CA Europa ha.r et arbcid$la.g om heter EquiP, S(lm hark aliECtS.Utvikb 11gsom bovcdo:ppga v,e._ 'orge h;a r bidrn:tt aktiv her. quiP har nylig utviklet. og prøvd ut et instru.mem sgm km brukes 111 å :fl fram pasicnrt: nes. rncn in,g mn 1egen Lcgi::. Pasientcrn:: \ll!lrdcrcr Mk tid til koruulrasjoncn h ye_St, der.nest. i11tercs5C fo. egen .si·tu;:i.joJl, og cvr.ien til å l)rttc. t% a,, de norske pa:!;ientcme mente at legen skulle ta. mer tid til lyne og forklare. Videre prioritcr :s faglig kv. litct ikOJt.ul. . t.ll$jonen, sl hitc:ricr for lilgj,crngclighet dl I.egen. SJ)0runil.l om p icntcn skal h.a ta den endelige beslmning i valg av ,cnc:rck er p.i.:;icntcr i hcl.c EuroJXil po_Sitive i sin vurdering av alhnem:ilegcn .in. Til de fleste aspekter av , rak i ur• d. rer mer enn 80% at tjenesten er goo eller meget god. Se vite og organ i.ring blir mcsr positivt vurd n i ty 4. pri..sy:sn.mer. . 1609 norske pasienter i mer enn 28, p:raks;iscr (tall er ikke oppgin) sier seg ..-rneget godt fornøyd-. med 1iigjengclig tid i 15%, legens i.nt rcs:sc i 50%,. .lyucc:vnc i 5 %. faglig run.dighet i 50% hJelp ril i takle cmos.jondl.e problemer i. at2%. l % er lllcgc godt fomø,yd med tclefo11dlgjeng:elighe1en, 25 % mod ventetid! n pil. vent rommet. og 57 % rned hvor rask respons legen. ga pl ha 1ep:roblemer. Gjennomsnittlig .re p."1 en .k;.'lla fra I til 5 var 4.33 i 1orge.] Nederland og Danm rk fi ' en omtrent :.;.)ITIJile i-csu lt.t- En spørreundcr.kcl.se bfam pasienter ,, il nødvend itir-•is gi .pr'keridc .var og m.mgc rnctcxlcproblcmcr. Men re tLh:a..tene tyder pil at all.mennpraktikeren rned gode kommuni.k.ui ve evner og faglig •.morite1 er .u:erspun og erd!.au. Dette er i tri\d med Ole Berg og Per Hjondahl5, ,.mdi::rs.,.kel. fra i 994. Denne ,·iser at pasienten er mest tilfreds med den aktivi$1:r1;11de legen $Om legger .•ek1 på å hjelpe pa-si• enten til å bjdtpc seg sd v! . Hva er iktigsl v.d. allmennlege-rollen? "In hospitals, dis.ea:;cs nay whik patic:11ts romc and go. In general practicc, parient t 'Y whilc discases 1;:om and go. 3" For li anen np;akti.ren er de1 ofo'! like v ik.ttg .1 forst hva. s.bgs person om er .yk, $ m . $lille sy'kdornsdi;1,gnosc11. Det er ofte nød endig å e ng;isj(::te .g b· de i. fo:rho!d til d.t prc.i.er1terte ptuhle1n og til p .i.nteJl om pcrsoll. Lege-pasien.tmØtet er $enuum i allme1rnprak ls. M.tct c:r msngesidig og flc:rtydig. Det kan ikke be$krivc. i proscdy-11.:r. Innholdet ·i 'komultasjon.er varierer i.det. uendelige. TP STE i R.6 • 20DO HVORDA SKAPER ALLMrENNLEGrE TIL I I Legen tilnærming ei] el prcsc1nert prob!.cm Yil være a he.11gig av lwa p:robkmer gjelde,r pasientens kjennetegn, og .en Mil og personlighet. Er dedike d muligli blinke! ut ern,oen grepcr som "k !'lag.gcr" og in pira:sjo11 forr. llmcnnprnktikerrollcn oggrnnnl..gct for dllit r:ncUom pasient og lege. He, fi lger •et for.lag. Det er knytte: til egen erfaring, og in$pircn av Cfl engel k monografi.. Hensikten er å fl fram andl'cs assosi,15,joner 1 Fl)r det f0.-5tc: I,.r 3llinenn J.-;ikt1keren en n.øk iilrolle .()m fortolker og li'eiledc:r, Pasienten søkc-r primærlegen for.u med udc,fi nenc problemer. Legen hjelpe r pasicnren lill for.st§ opplevde pfogi:r,. .vm ykdum r:llc:r som sympRime. på strcs.s eller .jelelig ubalanse . Sykdom s.om kan beh:mclles, bøi" oppdage.. Plager som ikh .kytdes 5,y'kdmn bør ikke fo.-klarcs soin sykdom. et c:r avgjørende at allmenrnprak.tikc.ren etter tilmekkelig t:mders.økel:se gir svar på spørs.målene om pa icnlem: h;u: ·Edi::g$yk? K .!'\ 1c:-g l1t:lbn:cl1:5. Hvo.-fur hardcue skjcd.d megr Hva vilskj med meg?' .va kan j.g gjøre med de,r. · lr måt :i h, n.dtcrc spørsmålene r.3. basert pi kjennskap t til pasienten, ka.11 v re a.vgjøttnd!e for p siemen me.cring og Hv.k\'.1 litet. AllmCJJnpraktikenm følger ofte pasicntclil gjen riom hele for.løpet av sykdom og liddse. Ortimalt :m.edi.sinsk-faglig arheide.-grum1lcggcndc i ppfølgingen av kroni k . kdom. Forløpet a vhengcr .likevel ofte av lwo:rd:rn pa.sienten elv rnkler :tin liv med lidels-e. Den andn: nøkkelrollen er . v.re bii.it:ta-til og $t(tttc p'15ic:11ter1s arbeid med A m tre :;in s.itu. asjon og medl å finne mening i eller forsoning med situasjo.nc::n ved lyne, b,io;krcfrc ogn.:tlektcre ogu.nd re .gsrimmen med pasienten. Både fortolker-og vitrn:rnllcn kn::vc;r en ,pcnhct for . t I idclsc og smelte er c-n del av 1ih-ærclscm. Lidd e og :.ymp• torner kan gi innsikrngrme11nC5kdigvekst. Dette er en 11.rfor• Jrir1gt.illt::g.n sdv. i kan lykke. m. dr::n. i den grad virer forsonet mc-d det smenefulle i .get liv. Derfor ha.-ogs! legen har et beho'II forr· eiletlning·, dersom l:nm skal kunne veil!!!de og v .•re bisitter fur andre. Tor urlsrn, nestleder i M Gro! R, Wensing M. P.de11. e, !uatc gt"n :r:altfamilf pnui(e -The EUROPEP Irnstrument. I SR, 90-76ll -1 l -2. 2 2Berg , Hjurtd11hl i.:'. Medisinl'.'n :som po,;bgogikk. Oslo; Uni,•;;rcs;lteuforLgn, I 994. J 1-fc:ith, lona .. The Mystcry QfGenernl Pra,;tice. TI1t [1.1ffidd Pro...incieJ Hmpital. Trn.i:. 199:i. a UTPOSTEN g::l::i;:'i.rr::n!1J;sin Sjøhergvn. 32 -2050 Jessheim Tlf. 63 97 32 22 -Fu: 63 97 l6 25 -E-mail rmrt:nvc@onlj.pe.no ••••••••• Unn deg et ,eget eksempJa:r a.v UTPOSTEN Det koster kr. 375r pr år! Je ønsker å abonnere P°' UTPO T Ad res se .........................................'".............................................................................................................................................. . Poststed ......._................................................................................................................. .,.. . .,.........................·······....................... .. UT P ST i R.6 • 2000
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf