Kommunal utenrikspolitikk, en oppgave for kommunelege I?
Kommunal utenrikspolitikk, en oppgave for kommunelege I? KOMMIJ AL UTENRIKSPOLIT]K.K. om na enri spoli ikk, ,e -opp,gave or komm ne ege I? AvS einLk «Hva er samfunnsmedisin?» Spørsmålet dukker stadig opp, og det er l,enge siden det kom nye :svar. Tradisj;onelt er kom1mmdeg Is oppgaver medisinsk .faglig cldg,i vnmg innen miljørettet hdsevem, rådgivning om helseberedskap og annen pbnlegging, kvalitetssikring og .intern.kontroll. Problemstillinger som arbeidsdding-, prior.te.ring og ressursfordeling i helsevesenet har ikke hatt stor oppmerksomhet hos kommu.na e samfonfi;$m.cdisinerc. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at kom.mune1ege I ,ogs.:\ m.å engasjere seg i rbeidsfordelingen mello.m kom.nmnen og sykehm;. Jeg mener det er et under.kommunbert m.eblingsforhold meUom .syke.hus og hdsetjenesten i kommunene når det gjel.der ,oppgav r, ansvar og ressurser. Kommunene er størst , r:n fyJk · komm1,.11i1alt: hels«jc,ne.ren, med sykehusene i 5pissc:n oppleves som tungvekterne. ummcn avd kom• mumtle tjen.1ene er l.ike ,d ·rørtt· Mde i antalJ pai;iemer, :tri :nte o-g økonom i. T I! fra V tfold v i.r iu i 1997 var fyl.kc$kom munen brutto u'lgiftcr ti] den omati k hdsctj..n sten 945 rnilliol'lt:r kroner men$ komnmnenes brutto utgif(er cil p!ei,r; og Om5org og hd:;,r;tjenester var l2 mil. .-'I lioner. U.gif.cr til .osi. ltjenc tcnc c:r ikk& tatt med he.lier ik kt: .urrun,r;n av egenandeler og crygdlerefosjon h , f}'sio- S\i'ein Lie, hekesj,ef i Sandefjord fra 1993. Tidligere kommune.lege I og Hi Vinje og Flakstad. te_rnpc1.i de fleste ,m::1 og ltgci:. Liknende fotho1d. gjeld.er a.111.d re fylker. Til tnm fo:r volumforholdet er I,. mm 1.1.nenc Iitc bcvi 5t pl sin samlede posisjon. j t årmc.h r ykehu.sene redusert gjennom$ninlig:mtallliggcdøg11 bctJ'ddig. Gjennomsnittet i Vcs.tfold er n.ll nede pl 5. dtix11. oe a\l rcduksjow::IJI skyl. des ll}'C bieh. lt(H1ag5mctodcr, mm rfurinie11 viser ·! :it pa$ientc:11c mn kriv lll er ykerc 11 , sammenlikn.et med ]Hr tilbike.Sykehuseneerogd pres.set men li,} ningc:n m«l , vel.e Gppgav,r;n over . · i:im, rhelserjene [en i kommu.11 ne r kun mulig ordj komrn u m•:,w ikke st r sam lc;t og hevder in posisjafll i forhold til fyl ·cskommuncn. [ .tcdct c::r det den c::n kdtt: lege cller p!eier om m:å løse problemet p; l' ontor dl ri pleie-og o:m.rg'.l:1jene. ne. eg AHmennmedisine.n har .re]evant kunnskap Bcfolkni11gc:ns. vani::r for. JPl)Søke iiJlm 1udegc:r for .,•mp.wmc:rellersykdo.n1e1 vel k;· entiallmennmedisinen.Figur 1 •iser hvilket hjelpeheihov IOOO tilfeldige .rsoner ha.ri løper :1 en m:hu,d. D ·t drnmati ke ved fi ror ler t}iumforhokkt mellom egenomsorg, a.Umen II lege sykehus og regionsyke.hus, Den.om egenc1msarrgsc,, ilen a vta.r med fem pro.sent vi I ,mt.ilkt om går til lege kunne øke med 50 penoru::z-, dv. en relativ økning hos kgen p 33 prc»cnc. Forholdet mdlom allmennle,rnen ge 1;1sg $fl:elu.1!'I er tilfimte11Je mer l'c,g11!.rt fordi sykchllSmc har el sengetall om bcg,r nsing på lwa d kan ta motta. Helse-og omsorgstjenester, eh kjede ]fig1u 2 er de samme rjene:nendrams.tilt for å illustrere a.m• ,n.enhengc::n mellom volum og grad • v lielseproblem. b h I epwblemct bhr mer omfattende lier i;:mmen att ml en søke hjelp p høyere .res ur nivl, !m•cdpncngct er :ar a Ue rjenester henger samme-n, Problani::'1 c:r ar det skjer C:li]dringi::.r-i rbeids.for lerngcn Mi. -a "nabo.ni b .må overta nye: flln k. joner. Økning i aUe retninger Dersom en t•.r urgang:,;punkt i p1imærhels.etjc11c:stcn, dt'.t 'kommum1le nivået, p.ge. urvikl il'lgt;n av atoppgavene .er i alle retninger. Neuverkct5, apa.sittt til å yt. om,org h r 'l'.tK lan,g:somtavt:agcndr: de i.sce Irene (figur 2, a). illll.5tn:rt "cd at det økende kravet m institusjon .. pla .cJ" kommer fra UTPO TEN R.6i'" 2000 KOMMUNAL UTENRIiKSPOLIT]KK gcneras.jonen. u.ndcr de :som kal ha pl s:o;. ntallct eldre og hj lp,cm:n eride øker i v-ulurn i dr: Jkstc kommuneritillc:.gg til at de formelle .kravene til innhold og gjennomføring av time tene ker lh). Sykelms.ene er prcs t 0ko11omisk ved at f,1lk kmnm\m ne redluserer egcnfimm.sicringeri O" faglig ved • t det kommer nye metoder og forventninger om behandling samtidig som at bdumdlin in:Han.ne ovc r redmeJ:er. et nye Rik$h9$pitilet har færre .e.ngetr i.:nn det gamle. Fa.sicntmc s.kriv(;S ut tidlig re og oppgavene ffyue:s "n.edoi.•er" i hie:r-ark.t. Hjemmcbehandli11g meJ respir,uor er iikke lenger c:n ukient oppgave fot lkommu:nenc, og fullt mulig. Poenget er bare at det kreve. re. u. c:r s.om ikke føl.ger med op g.\l'c:11. Kommunenes oppgave øker og Æ i .re,. ning av ykdmscncs fugomd.der (c}. Surnmi;:n blir for stor ummcn av økte oppgu·er i priina= rhc:.lsetje:ne ten overg.\r kapasiteten pl Rere omdder, ,.,ar.selet komi.mer fra pleie--og omwrgog primærleger. Vurdere ut fra maktspillet om r-es..us r og oppgaver et kom,:riunc:nc:-raper. i ec spill der de blam annet m0ter en faglig overmakt fm .ykehuseoc. 1 et er lxu:e mulig fordi kommunene ikke r.cr :..in samlede roll.c i .pillet ianenfo hvert fylke eller :region. Hel e--og pleie-1,1g omsorgstjecttester er overlatt tiI fugfolkene så sn rt stil'linge.r og bygninger c:r p. pla.s. Konsekverisen , manglende -ltrem1>J.t• 1\1 1. 1-.,. b 1 liJ1d,jj1""1Ø 11n1mcr.i lliip l .v n rni-1. D •)'TIIJlllHlltl" Figur 2 bevis.uhel i "u.nrik: -hel.polirikken" en.der opp i mrerhe. 1... s..Je pleiere g leger. g ·ne: er uer mi11 vurdering eks.tra ttt:satt pl grunn av kontr:aiktsrollen i forhold til kommu.nene. Det kan len føre til :at k mmum;ne ikken r tett nok :kontakt mc::d de11 delenav p:rim rhdsetje.nneam,varet. Hva sir Fo;:nget er ikke at .ykdiuwnc sk.tlslutte ;1 ut-.•iklc seg eller at,, i h r f o.r mange eld re. Poengec er at konunuru:ni: mit øke sin felles bcvi:s.'thec i forhold til de andre aku;rcnc i s.pillct om oppgavefordeling i helsevesenet Utfordringen er spe i• elt s.tor i fothold (it sykehmen,.. Fordi pleie og bel-iandlings.behtw h . dt p. ic:ntcnc som kommer ettc:r reduksjon a,• gjcm:iomsriittlig liggc1id i yke:hus fra 5,5 til 5 dage:r er rny(: :større enn da det ble reJu.rt fra 9,5 ti] 9 da .•. , et fra sykehusene er avl.a.smirigcn iksto stØrre. Jeg tror det haster. fl\ disse .ernaene på dag orden, ikke min,st fordi vi g r mo( en. mulig st0ne a vsumd mellom kommunene og .sylcehu fon•ahningsniv ct,,CJ1te11 dctblirflc:gionali:cller tal• lig. Min meninger at dette er rn viklig rc,llc: for kommun lege l :som prem1$skver:1ndør for kommunen. Pa kngre s.i.kt kan d i5:5c forholdene v re Iikc trnende for helsetilbudet og hdsetilsta 11.d i kommun n som enkelte a de sakene i a \I le-.des av i rniljørenet hel:Se:vei:n,. Det slår i h ert:fall det kla .si:!;ke problemet med ldagcr fra de som pl:igc. av naboens k ttehoM. .R.k.ramer. ' i.prop99 (199 -99);f'11ull=gtordni11gen SSB, Hjuk,, Hel o sc»lalsrntistikk,fr.i 1997 Figc1r 1 Sinn l:11:a o. som:iti:sk•c :1.ykchm, J 993 UTPOSTEN NR.5 • 2000
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf