Bokanmeldelse

Tone Skjerven

anmeldelse . . Gj.rscad, u1f og kjelda!, Ola tml,) °NE 'ROLOG! fra barn til wJc:..n (2. ut;ir,) tll og "ilen A/52000 SiS sf:d.:-r, pr. · kr.: S90 lSBN: 82--112-03%-3 9 Denn. boka b!e mgiu for fur; . gang i 197 og foreli.r 11:l i ny 11tg3vc. Den nye u. ven h:u Bu oppdatert fl re kapitler i henho]d til ny ku11.111skap, og har i tillegg au to,nye kapitler. Boka henvender . til blde alJl'llenl'lprnhi.erend leger, me isimke student ·r og a 11d re fagg rnpper m d ans ar og/eller intersc.e for nevt1ologisk.e problemstillinger. g• folk fr norsk og sven k nevrologimiljø 'h.:r giu h v,c:r sine hidrag til b ka wm ootår av en rekke sdv5,tcndigc artikler. De11 vil :die-des ikke v"ue d. ,;•elegoet om læ ebok. fi 1: lt!os.ni.ng fra perm til per,n, men egner scgde..o bed.re 50m opp.sl gsverk. Boka best.ra v bel 53 kapitler ..D :n $Wrti::r med tt nytt k. pit.tel oin ncrvcsystcmcn. oppbygning og 1.mksjon son:tgm1m.L1g for en ropografoik Jiagnmtikk av nevrologi$k .kade og fo11ksjo11s5,vikt-Deteucrføl,gcs av nøy-c og infurm:itiv bes.kr.i.vds:c av klini.k under .kdsc a $p :bnrn, b rn og ,;·O:k r1e :;;amt 5pe5itiU:e undersøkels.c.mei:odcr 5,0m. billeddi:agn '.1'$.ti.k k, EEG, EMG og n ·ere meroder $ 1m f.eks. SPE . Med fort ii'.t soor ans og re;spckt or det kli 11.isk.e hhdvcrket lyder følgende utsagn som musikk i mine ører: ,.[nform:a. . sjon.e.n fra anarnncse og status er ul'lik, og kan -ikke crstane. av laboratorrt=pff>ver. Har rna.11 kjørt eg fa. i utrcdninge.tE1 ,,v en pasient, er det en god regel l ko,ntrollere at den ana m.n. og st ru man har ba ertscg pA er korrekt,.. Kjen.te rte\·rologisk. eliddser so.m epHepsi, p.arki1nonisrne, muskclsyk lommi;:r og S bcskri es grundig og oppda.c:Jit i hven $iU k. pittcl. OC11 kapider rar for seg .tørre grupper av 1>yndromcr og organforscy r1els.er som f.eks... m.em:al retardasjon. ncv r-on-aum a·tolngi og cerl!:.b:rovaskulærc sy kdommcr. Jeg ble :.pc:si.dtopptatt a. v den r btivt nye betegnelsen pl 11tferds.-og unikling:. for l)'f'rdser, D MP ( ficii:s · o. trention, Moto.r con• trol aad Pcrccption). Den erstatter det misvi ende MBD.begrepel overlJpper for en tor del med hy:perkincsibc:grcpet ADHD. Jeg var også gla for. se at en. til• sta.nd som Asperger s ndrom eller "il01rtfuugerendc amisme" blir grundig gj rt J"ede for, Mange a,· disse pasi.enten h. r tidligere v tut att or ma.nglend.e eller l.il dia_g.nos og ikke Bu den oppfølging og hjelp $Om de trc11gcr for i foogere o timalt. Boka er len å nnae fram i, den h,a.r Mde et od t i l"lnho d re.gi:uer og et :1.rikknnbcgi:st, r. n har mange god pcd go,.giskc dem ntc.r rom i.11formati.ve illustra joner og bilder og god balan$e .i :o;idooppseue, nAr elet gjelder :a v.niu$i1u1cldi:n ogngor.r. li'k blir·d!en W.d i.nnbyden e lcttlcst,,s lv m«I siu sto.re omfang. Den ser ut till være godt oppdatert p! de fle.ste o.mdder ! Jan t icg med i;ni,111 alltnel'.lnm1.'tlis:im,kc bakgrunn knn v1.1rdei:e. Etter hven kapittd h, r man l·isttt opp :mbcfok litteratur a ny dato. Trenger vi .ker da i. li 'C i.ntcrn :tt-tid.c1? Bl·ir iI\; ke k.unn.ska_pcn raskt garn mel og ub.rukel:ig? Jeg liker ha kunn• ska.pen i h.El.lde.ne, .ynli1,;rrilncde i bokhylla. g til 1uittbruk, som oppsl..gs·lhok og til oppdau:ring :w \•.gc k11n11shper fra en S\'lHJincn .studi.ctid, er ekt godt :I .ha. en bok i gripe til., Jeg t.ror at aUmcnnpr-.ikt.is.rcnde leger og folk som kommer i kont.akt med 11c rologiske problemstillinger i andre s:1m.mcmhe.nger, f.e.s. i psykiatrien, vil ha Mde nytte og glede av dro.ne boka. UTPOSTE NR.7/B • 2000 Mf.l.DI! ..F.. Arild Biømdat, Signe Flott(lrp og tie Klo ning har fort: t.tcc en. bok -0m Maliis.i1tsk lui nnskaps.h nd tcring .om jeg \'8 rmt kan . n be fo for kollcg r b de i klinisk og .am fonn• or1e1\tc.rt medisin! Mitt mgangs_pun t fur A utt le dette, og l a.nmdd bok , er fønt og rernst cc mstrercn,de shtso:rm og n_mgt forhold cil I -re; og for.. sr ri rikkogcpidemiok1gi, men og. et bd1ov for i kunne . p.'l trygg faglig gr\1rn1 D r jeg skal utt I meg og mene noe om helscfu lige ,pørsm.\l oW:rfor en oppdragsgiver. )eg IJ'UI' denrn: hoka CJ ct goot utg ng,punkt for , gjøre 5Cg kjem med - Evidcntt h:i. ed medicine.. ; bakgrunnen, mem• den og erhøyet ll:l"'hcngig rim lu alleflede har gjon deg opp en menin om EBM som keptikctr eller._ m ..,t_ilhengcr... Min vnurdering av bokm. ,er som s.amfonllsmcdisincr og dcr.f. fra. et fagomr:lde med k1ngt mindre kunnskapsb.a en fors.k111ng enn de11 kliniske mcxlis0:in. k er bygd opp p.1 c:1:1 ft:ngcndc mlhe og n r-rcc .Bleg I rigt in11 i for i:lelsen v å bruke RR, To• knofiden$intervanll før jeg rnøm: min egen itril.rrekkdighct. h;;r jeg kan ikke beb.rci · f. rf: tternc for at bp:ittd 5-9 :r tunge l folge med i og fornt . Her g:Jr d.e gjenn01n bakgrunnen g grnnnl41 et for·. vurdere for..k11ing$re..ultiUc:r,.om jegsyn d enungt . lære godt nok til li kunne brnkc i pra!ksi:.. J g har 1.m fler s.likc bøker og mlten forfac.rne pre:senterer der pJ her vi.ser pedagugid, inn. iktu. evne tiln. in11 .at .mffct km'I ,,, ri:: van-5kdig . tilegn seg. Med forst, cls for ant stoffet kan v. r-.e tungt annbefaler fi rfanc·me o s i h•,er[ fal l lese l apiu. 2; Scill gode spørsm. I. crcuer b piuel 5 for f1 '\l'llC 11,•md.'.ln vi skal vurdere ctTc:kien av det vi. dri1,er med. Med det har rfo . tt et godt rld fod [\in.ed n.n grunnlegg ndc og •1k• tig p.rcmiuer fo, hvord, n dL1 bl rilegn.e d!e kurin k.ip i urcl re o.m dm har noc-n effekt. Jeg vil .,Uikc:11el anbefale d!cg li:se resten av kapidenc ogs . For " om ritd Bj,ø,m. clal i forordet [Jflltmi::-r k,;;i piuel I og l l S.0.lll ga mit-yr .. , \r.r d!et:dissewrn i[lspircrt mcgog,g.i nu;g yst tiU kj,enrn:1 ten iw innholdet! EBM oppfattc fo:: om enn t u -d i mange 5.lmrnenhenger (lwcirfor· 1'11'1. de "truede-" utrale seg om). A·t forfatt mebuiJ..cPidepl.. p; • forldatt lw :rfor '.regamle mltcr, innhente kunnskap p er probl.,ern,iti,sk, in p:ir,crte meg d I J leK kapitle11e 1,m mei:ode, fra.mgangsm3t o tek• 11ikk grnndig. For h r uenig num enn kan æ. om bru.ken V • BMaverktø,yet, ha_r jeg ikke oppb•d ru :sl inange er uenige i grunnlage[ for deue hje!peinidkt: •· "t-ill gode sp0r.;;.l ., Let c:UC r k 1.mnskap • V ær kriti.k til k unn kapcn du fj n ne.r • Vurder om du b111 bruke kllnn:skarcn p3 dm c:: en im::tsion • fore.grer kunn kapen i i=gcn pni.bi. anmeldelse u!Eim:ir [J,-(Zlltt:ti, proifeksld,e,-, Sraunt lieluti/syl'l Bjoi-dtil, ,\,rild Flooorp, Sigoc og Kto nin • ck: •Medisi11sk .urmskapiJumdJ.eri,tg ., lo: G lJc1111fal Akademi,k 2000 Ett av m lene .med boka er A .nkaf. mulighet for Clildririg og fag1.1t.ikling. Bllk.i bal:a11 r r mellom gi deg konkret fag.ligoppcfotering og diskute1e hvor or denne ut\' ikl ingen er si\ ilai . fater lest gjcrinc1m ,le ryn,g.t-e k.;lpitlene blir du l:,elønn.ct med 2 letdc.tc kapidcr og kan avslutte lesingen a\1 boka med matnyttig informa:s.jon o.m kvalhct$1.nvikling, endring mot:5tirnd egen endring og egen vah,cring. Ku1111:s.kap:1,gru.n.nlagc1: for vJrt fagomr:'lde utvikler seg ra kl. 0-dgt:fl. .1rnfo1111 trd: ki:.: fr.1muvt:r ;iv cri JT. ·krm.logi i en utrolig 11.1t:v ikling, Boka til B jø,mdal, Flonorp og Klov riing drei-er .g egemlig om . tak 1. cr,drin , og. ! mme nyttegjøre seg den kunnsk. pcti c_1m pø.e.. 'It.It nver O!iS hver dagog endrer v, rt trygg, enhe:tli.g bilde a,• fogomtl.dct til et mosaikkbilde hvor bii:cne hele tiden endrer Ill cendet. Por deg SQll'I t.1r fa tigopp,tlarering p aJ,,·or,gitc1en11e bcJk. gt)d irmsiln i bruk av tit ny«ig vcfktøy. M n boka c1 ikke bare re 1 mc orEBM.J:-'or amm undcrnr1ckeratdecnercncrk.[ØY i utvikling og ar lege.kunsten fremdeles er i\ fon•alte og beoyu ku[ln.kapen pl den. beste m. ten i denn. ktudle :-;itu:i:sj on n clu er oppi= i_

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf