Noen personlige betraktninger om legekunst og scenekunst med bakgrunn i Hans E. Kincks diktning

Per Anders Øien

Noen personlige betraktninger om legekunst og scenekunst med bakgrunn i Hans E. Kincks diktning LEGEN PÅ SCE EN gråt kcmc .run h,rnførcr rasie11tcr til bjelpeløshecsr•nller. HelscvcKni::t framtid og follkel'ld.ri. c:,r •.mlig u-ueit a begge disse typa dy.unk5ioncUc hjelpe.re (11). r:J\ r..asjoru;oriemene lege er nem li tydelig 5-0m moralsk a.ki:ør i iine koro.ult:asjoncr. Som en partner rlldgi r sine med. aktører vil legen i m slik mod.el.I vætt! en lydh.r lytter, men ogsl en tydelig rldgiver (20). Hu;n vil også ha mil$«linger QITI i $tyi:kc p.icntcm; auto.iomi og rcs:surs,e,r bide p.1i det rclas.jonell.e og del: elvcrkjennclscsmes,sige omrldet. Hvi. vi arbeider med eri rcl.ujondJ hdscfont:lel$1C vi_l hd.sc være "nlcdning cil og kompet:an:K i.. delta aktivt i rel:a.joner der vår ,..erdcn f'orrnike og refwwlk. ,(I). LittcriH,ur . ·1. Stcwart J. PhilowphJul f..:uures of :soci.I .pproachc::s to fotc:::r. .fwri.il 0omm:unicatio11. [: Loxh-H'un,.,itz W, red. Soofal 3ppr-0aeh.e, toc9mmunitation. New York: The · uilford Pr., 1995. 2. , ronowiu. RA. Meking se.rue of il Illlcss. S ;k11ox, scw;i«y and di-seasc. Camb:r.' amhridge Ur1i\•tr iey Pr ' idge: , l1 3, N11:s. A, H,m )' A. [nvira1iion tochinc::sc philOKJph.y, Oslo: lli.11,,:,r •1etsfi:ufagi::I, 1972. 4, Wam AW. Zcn,vci.. O.lo: Gyld.endab .ikkel ker, 1973. 5, Ev,:uu RG, .B ,er ML, M.:mno.r T R. Why mre some peop.k h.eald1y :m.d 011:11:n oot? Thi:: dctc,minant5 of hrolth of p 1pu• lstiom, Nc:-.v York: w·,. altcr de Gruyter, 1994 6. fi.,:r ES, W el h HG. okling !he unimen lc I con eque.n• ees or growtb in. m.tdic-at ca, , How migh.t more be wo.uc · JAMA ]999, 281: 446--53. 7. Pola.nd B, Cobum D Robertson li.; Eakin J. W,.ilrn, ,oqu; y .Ild he;)llh re: ;i r'tiq I of. ..:populari,:">n h.1l1h. .r Jecl.i,;e 011 1fa:-d,c:rr.mninant 0Jlm1ld1. Soc Sei Mi::J l 998,· 46.: 785-98.. 8. Z:i hl Prl-J. Er 11yner1 \' org.ini,se tc m ndc . k.el:ser for livmorhal hm: og brynek.ref, i. Nor. vil.embpdig hcvisti Tidsskr No:r La:gdoron 2000; l20: 2002-5. 9. .bltenid K. K vinne;ri "UM$1Cm:t:c-. hcbeplagcr -mcdi$in5kc og 'l'tlferdJpolitiskc utfordringer. Ticlssk.r or L:i:gcfortfl. 1999;]19: 1790-3. 10. Md:111d E. Sykdom.for r.kl og ·ell,·rd pe,lilikk. Tidsdu ' .ur ' · gc'Iof•m 19'99; ]19; 2:959-61. Il. Md11nJ E, Nessa J. Auronomffremrncndc kl:ini k ltbeid, Tidsskr Nw .w:geforen.1999; U9: 557-9. 12.. ulbrand n P. Syk melding -minste motsmrids ,,d?. Tich,;h No-t Lz.gcfon:-n.1999; 119! 2 69•-70. 13. Hctlc:Yik [. D= fulle :illrnenn edi.n.$ke høu,m. Ti.b Nw b:gefo.n, 1999; U9; 351?. 14. Holmen r, Hetlevik I. Elk-kj.u H , jch\lik B, KLmsJ A, Mdimd E. Klinj$kc:: rc:tning5li11 ,er fo:r 1_>,ri11lil'.rl1.chctjcnc::5-tcn.Ti;ki;b Nor La:gcforen 1999; l]'9-,; 1794-9. 15. M lteru.d K. ·i-orde! r og ul n.r vc::d m:immo,;rafiK-reening:iv {,ri.ski:: kvinner. __ · kriti k vum:kririg. TidlMkr Nor La:gc.fot'ffl 19-86, lO& 1608-IO. l6, Hede ik , Holmc:n J Ellckjz:r H jcl vik B. K ims;!i. , Md:md E. Kli:t'LliSke rl!:ming,linjer fo hypertc:nsj(lll. Tid . kr Nor L.t#geform 1999; 11.9: 3037 I. l7. Mda.nd E, Ellekj:u H, Gjds..,ik B, Kims!s A Holm1:n J. Hellevik ]. Malik.amemdl forc:byggi11g :iv hjcr. • og ku. .y.kidom i allmcnnprnksis. Tid kr-or L geform 2000_; 120; 2.3-7, U!. Wc.rin S. Vdfcrdspoliti5k virkdighctshild.e.r. Ti lssk r o.r CAgefor,eri 1998; n& 79--83. 19. &ng JSrgi::rnlltinltuion. og 5ociru iclffld, l, ' M,-1incds.k r P.ral:t Lægcgeril. 1911'7; 75: 1279-86. 20. Emanll!el · J, .nud L. Four modch oflhc physic:inn•patil:.i'lt rel.ationship. J MA ]992; 267; 2221-6. I.LI o.o 0 I.LI UTPOSTE. R.7/8 • 2000 p A s c:; E Noen personlige betraktninger om legekunst og scenekunst med bak.grunn 1 Hans E. Kincks diktning • .. .PER A DERS ØJIEN i det en søt myte eller en holdb.1r nnhct at leger ofo. ha#r nue bå.nd til k umtncrisk virke i en eller annen form? T cmaet er bel yst a mange, og varet ei-trolig ja p ht!gg. spørsmit. Men den mytiske dden ,..ille ikke ha#tt le ekr.:ift uten at det fante-. flere historiske ek im1pler SC>m unde ,byg.get p :Sl nåen. hi ncn diluek un- ten harv i navn som n,ton Ts.jc:. levd arbeidet med denne diktningen som en svært v.iktig inspiras,jonskilde.ikke :min$t ved tilbringetime på :scenen i et for · k p gest.ihe noen av hans. mange s.kikkei er sce.nisk Ham E. Kinck var ikke r.e!v lege, men h.ins fur var, og gjennom det tette forholdet til faren fi k han. kov, H mik Wergeland (riktiga naturligvis godt k jcruiskap tilnok kort rid so.tn smd. tnc:d.) og lcgc:m per on og vi rlkc. .an ble Pablo ernda. Ibsen va ikke født i 1865, og cue r:flotn foren va.r Dcs mange emrnle leged,:ikkel- .h lege, men i hans skue pill n n.distri ktslcge og cm bc:tmi,m111., ..medforte det og den gang myer, ofte med noe tvctyd ige .roller. flytting. De før:ne le e rene til.Her .ka.I bare nevne dr. Relling br3ktc h n i Øksfjord · Finn.i \/ilda.nden .. .t#er o . rimelig mark deretter en. kort periode i . ber,ne p,yko;:malysc:m tette Ytre N.imclal for s 4 flyrre med innRytcl pl flere av dikl.l!r11c: i familien til Bygl;ind i etesd Idet 20. århlllndtt, som r.ek. Sigurd Hoel; Agnar M kle, og Kks lir gammel.. Kanskje har møtet rnccl Setesdal kulturen iTi-yggvc nder:scn. Vi kjenner slune11 a.v forr-igc århundre værtogs • ma.nge som i va.rierende grad har utøvet slvd m u,5j k k s er medvi rkcnde til .\ utforme spir,cn til den diktercn .som tyvewm billed kunst. 11.r .ine.re: Je'biuti::IU: med fonel. Nlr i brn#ker begrepet 1.gd,.u11st li11gen Hr1Mrm. Setesdal var i tenker vi naNd.igv's ikk,e p.\ legen som kun mer i den ovenfor nevnte, utø'Ylcnde, o.-.t:and. Vi mc:ner :1 i ,noe om .at utiwcl:;cn ai,,• l gegjernirigcn er en kunst ii seg el . · mm inm:hoid.er eleme1 rer av intui.sjon f: 11tasi, kommunikasjon, evne til i .e. skaperevne og s.kapem ng·. De ør:ste ,w di. elementene er i aHe faU sen. trale i de fleste Legers. arbeid. Om man 5-å ogs! vil k r:.1kte1:i.scre .I. legearbc.ideuom 'utøvende kun t' e.r .lvfølgelig enn n ,.. · dl tolkning som jeg ikke uren ,,idere vil gjøre meg til ta.lsmann for. l del: følgi:ndc \•il ieg ut fra personlig interc se o engas.je-.ment kort belyse noen ider ed Han Kincks diktning. ] seg s.dv h rikk Kinck o h n dik.min noe pc.iell el;i.s.jon til leger o , legegjerning. Men personlig h..·H jeg oPP- kraft a s.in mpo-og g('.Ogrnh e beskyttet, noen ville .si lukket samfonn der m ·c av middel.alderens ba11ade$til vru høyst lcvend.e. Men dersom clcnn,e tiden foret h.tm med#. ve-l lyri k som cpi 1k sroff. førre den fleste flyttingen -til Strandcbar1 i ] 75 -til ct sted1,t tids.skilJc: i guttenf. sjelsliv. · h• kaller han d 5-encr fur 'cn lusing'. Det 'ar å:rli,g for kjellcn i gemytt mcll.om mesdøl o v rlen.dil'lg som slo i.nn i hem og dannet grunnlaget fo..ma.ngc av de karakt-c:i-cne han s.cinere meisler ut i kjente . noveller $01:ri • en nye kapellanen' Den hvite lill.e darne' og 'Hvit ymre i ut,låtten'. Forholdet til furen og h.'lns yrke cc. vi i#kke mye rent bio.grafisk om, mc11 dc:t r n ppe ·1iek grnmdø,t .A te11ke l!it fa en har va:rt en viktig h kgn.nm$.kilde foll" hovcdpc:rson ·n i UT TE NR.7/8 • 2001) . L ro.manen D,-,, Gabriel Jahr. Pa.n :skal på mange måte1 ha en samme:n au natu.r. dv \0 ar han og.si konscr,•a.dv embcts.ma,ms-s.ø.11.n og hn!dt s.cg til einbetmi, 1t111spaniet, samtidig om han var sv •rt omgj,.mgelig og liketilog d.enned s[od p god fot med bøndene. Vi k#jenner o :i til Acre .g:ningeir og male.rier fr. fore ns hånd, o,g det c: ikke uten gnm n atho cd.pel"$()ncn i rol'!'I nen .tttd mes nettopp er en lege w.m l Hom kunstens k I, Qg legens gje.-niog. l fom.yclige, mi:#n ogu m1gi kc scener sc.r vi den fly t ndc legen me:d .in staffeli søke ensomhet og arbddsro pl vidda mens h.1•n 1u:·r.me:-.r fotfolgcs ,, 'hungrige ' pasienter. Midt.i de burleske fol.keli.skilclringer utvikler Kim:k dem p.{ogiske kampen hovedper$ men bclin.er seg i: Han lc,•er i en bygdekultur med hersk ykc mornli5.t:er og moteriktige lcvchrød:s kribc:.11.rer. Sek s.øker han som lrnns:tnernamr :l gi dikteri.k uuryH. for sin mest intime og 5-år liv erf. ring, m.cn tv ingc.s til . dekke .g bak spott og lører. • n 'hlir 'lnunori5't' og komediedikte#r i.11J1til h n bryter o,.•er t e·rit v,cnder tilookie ti.I s.itt fag, mcdi. .inen og blir 'sirmsyk:e. !ege'. Ki nek er nok mcs, k jcnt for si ric n 'lld.lcr, men som nevnt kom icg i en periQde a, mitt liv i n.u Qllttl t med hans dramariske arbeider. Dt:, er di.sse :K.lm Menførst og c,,or1cr1 til å impl'ov.isen:, bruke fum.asi -A kclad. fremst har dette dell. evne til å se muijg. hetcr de:r Hdre b re ser arbeidet gitt meg innblikk i en $lengsler? Og i ,,lre karikatur, O\•crclri'llel5-e, s.terk palett, ine11 nr;,ttopp gJt:fmam dette å mim: tadrastiskc virke1I1id krog andi-c sider ved seg sd v til hjelp. 1· tann t dement er evne tii til [edeværelse. Pasienter rea#.gerer med rene: i:crkt pl at vår oppmerk omh.et er and tt: .steder. jerrnom Ktnc-a'l'beide( blir man drillet i å være det på ti.den, dine omgivd$el' c.-kornplect avhengig al' ,lt#du føl.ger rråde!f'I, 'riiner', i:ar pause pl de nme :;Jte,der osv, Dew: er jo ogs · en ø""d$C i ko11scntrasjon .. Mange av de pasientene vi møter f,e.k . i rrnen for de p$y k ia ri.ke f duliter nctt ipp m#ed at mnker og folels,cr til sraclighet hind#rer dem i i s.1mle se omen pmikt,omå ko11#.se11#trere eg. Da.er det viktigat 11:gen kan ho.Ide fokus og konscnlr.a:sjI.Jn. Tea.r er og. improvisasjon. Hvor mange g nger i løpet av en lcgc:s. a.#rbeidsda,g utfordre$ 1kk1.: m.esterlig mdte d beskrive menneskers psyke på, se gUmt av storhet i de fo,fålne og mislykkede, 'høre bønnen bak 1 ' ma[lgc kms blir rnlle.pi11 s.tadig mer Sil endt, k.a.nskje nettopp for trene · S.JO!'ler kan "'Urderes. a&'S opp 1 M! at situa. , _ takle.:; på svært fur. skjellige mlter, Blir vi låst i \•,1he ta il kcrnerø tre gj0r dethvct rimeligsurt for r0rst og fremst har gitt; meg den hvislende tunge• ins.piras.joo. Jeg var f.l heldig l ol:s sel . ] det tette arbeidet pl Dostojevski j tl v •re med i et· teatermi!jø s.om :i.Ce[)tn h;u det ofte d:litt meg hvor gjø -lø.s p., disse om#fattende: skue pil-lell,C, Syv, åtte timer forc:s.tirn ngcr med s:pcrmv:iddc fra it.ilit:nskie rcn.sanseskikk.dsci: til sk ild1i nge.r av n uk kU:#ltur og indi,•idualilet. H vmfor ga dcne meg så mye pi 'coppcn' av en e.llc:rs tn el le.. praksis i i iMla n.cl:sbyg,d? Jeg \' il knync noen .-eflek.jo[)ei.til d!ttte. Etc gmn.nclcmcnt ien leg.s arbeid c:.-evn til etnl)l'ld. · -for. utsetning fur dette mi og.. . e e[ i-imdig godt kjcnm,kap til :.eg selv, og del! kunne akseptere seg dv med dle for.sk jcUige sider man bcst:h a . Ma.ng er 11amm-talc11ter pA området, men for meg ble det niride arbeid med de for..k}c:ll.5tc skikkd ei-p K-t;nencnoppøvel$ei innte\•d e50m jeg ikke har møn mange andre steder-, fra den ung 5-tall.gultcn som r.a.r li et $in av umulig kjædighet, [il despmen som dr,ep · r fu.-fote a,v ng$t for l bli trutt. Som i ah lc-.;ne. mye jeg har -mer dkr mi11di:c villig -m!n.c[ I ætt av a.nd res måte å fremstille 11.oe pi. ulighctcm: er mange! Mr: n fou og f.m-.t hM d.#tte arbeide[ gitJt. meg innblikk i en mcstcr'lig måte i bc::i..krive menPcsken f).)'ke på, se glim[ a.v s10,rhet i de forfalne og mislykkede. 'hø1e bønnen bak den h.vi len.de m11ge:',somDost0je ktj skriver. Dec har I n meg å forstUitt me11: av hvo, or mennesker blir s m de bli#r, uten sl lett å felle moralske dom#mer. .t er utfordrende .i. leve i .pe.nningsJehe, mel lom den psykologiske faglittcr:ul!l r og en dikter ::;om Kin(;k. et 1.:r kansk jc nettopp v(:d l'fo.-stå' skur• en at jeg lettere kan furholde n-1eg til hans eller hennes .kjcbne, men å .li pii5.iv [ilskuer ute av stand til .;\ ski#lle mellom rett og galt. Dt:[ ei m.cd ,l 01:e a ksepren og ( le.e\,nen ·ordet som ellers kan v· ri; van.:skelig, rokrere. D er vd fortsatt en :rimdig gnmri til . no at 0kt innsikt og5l TPO' TE R_7/8 •· 20110 LEGE PÅ SCENE ' fro S1JJtun.g1earr(ts oppsch1ciffx,w 'D n .r1'd.u:.l i J rJ75. Fwfi#.rt (r1r. ro /ta h1tj.) 10m spymliJt...,:rsk sdift:litrr for rtlimanmkribenlen Pietro Amino.. gir økt tokranse. Og ikke minst :tt ,økt $Cl·vinn.sikt gir økt .syring over egel liv. Min hcm..ikt e.r i.kke å utfordre kolleger til å stå på en Svc::ne dl.er .mene at ma.11 ikke kan bl.i en god le. men fm jobbet med te.ater. Det ,e.r hclle-r ikke • med .ror respekt fm skue• :.p·lle:rytkc.t -men ingen ;\ ,,.i.l c m $killet mellom ptofc:.jo.nahtct •og amatø.vi.rkc i så måte. Men det en .I hai-hcnt .t :ilis iras:jon fra, det flr en lyst til å gi videre. Og jeg r.ror mange ,•ille ha SKJJ\c nyoppdagdscr å gjøre vc:d å s,euc .g inn i Kincks. diktning. Jeg vil uo 1u de Hesce kjc:.n.1Ier seg ber i• kc.t w:cl . føle seg forstått, sen i konene o gjenkjent gjen. nom de skik.k.dser slik diktning pres.entcrer. Vi vet bedre enn mang hvilke dybder og motsetninger et menneske er fylt av. Og \'i kan. ra det så mye inn over oss at det kan gå hardt ut over egen bæreevne. I 5in encsre diktsa,ulings skriver Kinck: UTPOSTE#-. R#. 7 I • 2000.Jeg w:t sh om menneskenes liv. fcg vet hver sjel p rette og vr::rngc . Jeg er syk av .l vite. Jeg ,,.et !Rtg i hjel .... Kan kje man. av oss etter en end l arbeidsdag på kontocct kim k.jcnru;;: R:g .gjen i clettc: dype hjcrr:csukket. Og tnidt i dets moll.ttmtc tpc.imi1;mc kan det karnJ,;#jc, p:mi.doksah nok, gi oss e11 oppleve! e av ikke il være alene. Og skulle dette lbli for unisonll trist, ,,il jeg anbc::fale den nyuula.rmcdc ture nuskandidlat lese novellen 'Jens Båck og hans t're før te pas.i.enter'. Den skildrer· den trag-ikomiskc itu:ujon en nyut.dannet og noe ;'ll'le·mi.k ·rur:sn.u:sk.andidatoppleve. ved i\ møte bygdekulturens m.t ubedervede men ogd. infame skik#.kelser. En tankevekker og smr underholdningi vid fo.m.:u1d, God lcr.nin.g!

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf