Leder - Den indre og ytre sirkel
Leder - Den indre og ytre sirkel LEDER a Den indre og ytre sirkel et skjedde idag og det kommer til å skje imorgen. Hvilken idiot av en distrikstlege kunne finne på å legge inn en dame som til syvende og sist viser seg å ha inter.costal myalgi og aldeles ikke en coronar lidelse? Morgenmøtets høvdinger i den indre sirkelen har talt og sykehusets turnuskandidater og ass.leger har fått dagens signaler,-gjør aldri noe slikt! Ingen i den ytre sirkelen tør ta opp hansken og argumentere imot. Noen tenker likevel hva professorene på doktorskolen lærte oss,-man fisler ikke med brystsmerter i periferien. Disse pasientene skal avklares på sykehus. Ortopedene fortalte oss under turnustiden at vi måtte være tilbakeholdende med å henvise ankelskader, det var som regel båndskader de ikke kunne gjøre noe med og man så selvsagt intet på røntgen. Forleden dagfikk jeg et brev i posten, det var A-post fra Legevaktsjefen. En pasient som jeg husker kom gående inn og fortalte meg om sin hevelse i foten hadde innbrakt en klage . Hun kunne både trø og bevege foten hun hadde skadet i et fall to dager iforkant av legevaktbesøket. Ved en rutine undersøkelse en uke seinere, grunnet en kronisk rygglidelse, fant ortopeden tilfeldig.vis at ankelen var brukket. Jeg har selvsagt beklaget overfor pasienten. Min terskel for henvisning av ankelska.der har sunket dramatisk og min holdning til spesialistenes råd er endret. Som arbeidende i den ytre sirkel forholder man seg til en verden det kan være proble.matisk å beskrive og ikke minst få forståelse for i den indre sirkel, 2. linjetjenesten. Det viser seg også å være vanskelig å motta god informasjon for eksempel om videre oppfølging av en nylig utskrevet pasient. Er det rimelig å forvente at primærlegen skal være innforstått med hva som ligger i utsagnet «videre kontroll hos egen lege»? Hvilke blodpøver, hvilke undersøkelser hos almennpraktikeren, hvilke undersøkelser på sykehuset? Ingen kommunikasjon, dobbelt kommunikasjon, dårlig kommunikasjon mellom allmennmedisin og sykehus er noen stikkord for Utposten denne gang. I Rogaland har man ansatt allmennpraktiserende praksiskonsulenter på sykehuset. God sam.handling med hensyn på kommunikasjon, praktiske prosedyrer og generell informa.sjon er målsettingen. Nærmere presentasjon av ordningen finner du i denne utgaven av Utposten. Erik] esman Pedersen UTPOSTEN NR .3 • 2001
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf