Forslag til behandling av telefontimefobi
Forslag til behandling av telefontimefobi SLIK GJØR (NÅ} JEG DET! m Vi lever i en foranderlig verden og det vi en gang lærte, blir modifisert, langsomt og umerkelig til vi plutselig ser at det som en gang var« slik skal det gjøres» har blitt til «slike gjør jeg det» Slzkgfør / ?l Vi håper at denne faste spalten i Utposten skal bidra . fna/ til at flere leger deler sine personlige løsninger på hverdagens utfordringer med Utpostens lesere. Jeg det/ Forslag til behandling av telefontimefobi Fastlegeordningen pålegger legene å ha åpent 28 timer i uka. Fastlegen skal ha «tilfredstillende telefon tilgjenglig.het» heter det i forskriften. (§ 10.6). Den sier intet om hva det betyr. Det er uansett liten tvil om at følelsen av at fast.legen er å få i tale, er viktig for pasientene. Der er forskjellige måter å løse dette på. De fleste legekontor har telefontider der pasienten kan ringe direkte til legen uten å først snakke med legesekretær. Andre har system med lister der pasienten kan sette seg opp så ringer legen pasienten når han/hun får tid. Der er faktisk også legekontor som ikke har telefontid i det hele tatt. Der finnes leger som er kaospiloter, og som tillater telefon fra pasienter og samarbeidspartnere hele dagen uten be.grensing. De leser e-post fra kollega i Ballangen samtidig som de er inne på nettutgaven på Utposten når pasienten er på laboratoriet og blir bare stimulert av en telefon fra Inger som har ondt i skulder igjen. www.Full Access.com Vi hadde tidligere telefontider på vanlig måte. Etter flere år utviklet jeg en markant telefontimefobi. For et par år siden var jeg i Oslo på kurs og diskuterte dette med en kollega. Han foreslo den løsning som vi nå bruker i Bø. Vi har fem minutters telefontimer (merket med «T») satt opp i avtaleboken. Pasienten bestiller time gjennom legese. kretær og legen ringer opp pasienten på avtalt tid. Kvaliteten på telefonkonsultasjonene er nå bedre. Samtalen blir roligere når man ikke hører tutet av andre som venter og man får tid til å forberede seg for det som venter en [på godt og vondt selvsagt]. Det er også lett å tilpasse antallet te.lefontimer til det reelle behovet; dersom jeg har få telefon.pasienter, kan jeg stjele timen og i stedet se på Inger hvis skulder nå plager livet av henne. Og dersom jeg er borte på møte under telefontiden, kan jeg [dersom jeg ønsker det, selvsagt] legge telefontiden kl. 15 den dagen. Alle leger hos oss bestemmer selv hvor mange telefontimer de ønsker og når de ønsker dem.Ulempen er naturligvis at det kos.ter: telefonregningen ble doblet. Men det er det faktisk verdt. Anders Svensson et seriøst fagblad :l humoristiske tilbøyelighetera. UTPOSTEN NR.5 • 2003
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf