Hvor sikker kan du bli og hvor sikker skal du være?
EDB -SPALTEN ED B@S PALTE N Utpostens EDB-spalte med spørsmål, svar og synspunkter. KONTAKTPERSON: John Leer, 5305 Florvåg TLF. ARBEID: 56 15 74 00 TLF. PRIVAT: 56 l 4 l l 33 FAX: 56 15 74 OJ OM SIKKERHET: E-Pos-r: john.leer@isf.uib.no Hvor sikker kan du bli og hvor sikker skal du være? Utbyggingen og tilknytningen til Norsk Helsenett AS er nå i sving og alle legekontor som vurderer å knytte seg til helse.nettet må gå gjennom sine edb-rutiner og regne med en kritisk vurdering av den fysiske installsjonen, driften og sik.kerhetsløsninger. «Trinnvis» har vært omtalt tidligere i Utposten og er et utmerket redskap for en kritisk gjennom.gang av egne edb-løsninger. Rutiner, mulighet for lekkasjer og innbrudd er stikkord når helsenett og datatilsyn skal kikke oss nærmere i kor.tene. Fra å være selvdrevne og nokså isolerte små edb-øyer skal vi nå bli en intergrert del av et stort helsenettverk. Sikkerhet er ikke bare teknologiske og programløsninger. Sikkerheten sitter i stor grad også i hodet. Hva gjør jeg, hvordan og med hvem? Hvem skal ha informasjon? Hva og hvem må jeg beskytte meg mot? Hva er mulige trusler ved elektronisk kommunikasjon? Kontroll og kvalitetskontroll er nyttige, men slitte uttrykk. Vi ser en framvekst av holdninger og meninger om at vi kan sikre oss og beskytte oss mot alt og alle. Vi opplever økende grad av privatisering og persondyrking. Vi trenger beskyt. telse mot innvandrere, terrorister, psykisk syke, krig, kata.strofer, elendighet og alle slags farer. Er dette en sunn og ønsket utvikling? Nei, vi må tenke og handle i positive baner: Hvem bør jeg samarbeide med og utveksle informasjon med? H vern kan jeg lære av, og hvem bør jeg stole på? Hva kan bedre kom.munikasjon og informasjonsflyt føre til av framgang og større trygghet? Noen basisråd: Innfør enkle, gode og oversiktlige daglige edb-rutiner. Ta regelmessig sikkerhetskopi og forviss deg om at data kan gjenopprettes fra kopien. Installer antivirus.program og oppdater virusdefinisjoner minst en gang pr uke. Brannmurer må være riktig konfigurert og vedlike.holdes. Brannmurmaskiner og rutere er for proffer -pro.grambaserte brannmurer kan du klare selv. Eksempel på (etter min mening bra) program: BACKUP: BrightStor ARCserve Backup fra Computer As.sosiates. ANTIVIRUS: Symmantec -Norton, Normann, E-trust fra CA. BRANNMUR: ZoneAlarm Pro fra Zone Labs Vi snakkes i helsenettet! Askøy, januar 2005 John Leer hver. I løpet av 20 minutter er alle pasienter brakt ut av bussen, ingen er fastklemte, og i det første ambulanse fra sykehuset ankommer er kolonnen på vei bort fra skadeste.det med alle pasientene om bord, og det er også gitt livred.dende førstehjelp til de som trenger det. Mindre enn 40 minutter etter at ulykken er meldt fra AMK ankommer vi sykehuset med samtlige pasienter. Om dette ikke er nordnorsk rekord, så er det sannsynligvis ikke langt unna. Jeg føler meg nærmest euforisk over denne hurtige redningsaksjonen og har i denne gledesrusen ikke sett for meg hva som nå skjer. I mottagelsesavdelingen på Kirkenes sykehus oppstår nå det rene kaos. På et lite sykehus hvor ka.tastrofealarmen blir utløst ved to til tre hardt skadde pasien.ter bæres det nå inn 34 russisktalende borgere med alle mu.lige skader, og dette blir fullstendig uoversiktlig. Jeg trodde i min lykkerus at min jobb var gjort så snart vi hadde fått pasi.entene til sykehuset, men blir raskt klar over at her må noe gjøres før systemet kollapser fullstendig. Etter litt telefone.ring blir vi så enige om å transportere de lettest skadde til UTPOSTEN NR .I • 2005 Sivilforsvarets anlegg (Fjellhallen) som er dimensjonert for å ta i mot langt mer enn 34, og hvor det er både kjøkken og sani.tær anlegg samt soveplass til minst 40 mann i firemanns rom. En kollega blir skramblet til å bistå i behandling av de skadde, mens en annen overtar den ordinære legevakta så lenge det er behov for det. Det lokale legekontoret blir tømt for sutursett og annet nødvendig utstyr, og så blir 24 pasienter transportert med buss til Fjellhallen. Her tilbringer jeg og min kollega resten av natta, fullt opptatt av å rense og sy sår, bandasjere og plastre, i lys fra to overheadprojektorer som sivilforsvaret kjekt stiller til disposisjon som operasjonslamper. Alt har sin ende, og denne historien endte tre dager senere da våre russiske pasienter ble transportert hjem til Mur.mansk med en «ny» russisk buss. Ingen omkom i denne ulykken, mot alle odds kan man vel si. La denne historien være et innspill i debatten om akutt/katastrofemedisinen, hvor budskapet må være; Bruk fantasien, og håp på en passe porsjon flaks, så ordner det meste seg. Ærbødigst, Bjørn Kvammen. Fortsatt primærlege i Kirkenes
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf