Seminar og 2. årssamling for Praksiskonsulentordningen i Norge – en oppdatering på PKO
Seminar og 2. årssamling for Praksiskonsulentordningen i Norge – en oppdatering på PKO m Seminar og 2. årssamling for Praksi5 -en oppdatering på PKO AV UNNI RINGBERG, praksiskonsulentkoordinator, UNN og BERNT STVELAND,praksiskonsulent, UNN REDIGERT AV HELEN BRANDSTORP Praksiskonsulentene i Norge har hatt sin andre årlige sam.ling med kurs 2. juni -4. juni på vakre Sommarøya i Tromsø, i strålende midnattssol. Arrangør var praksiskon.sulentordningen ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), som i år runder ti år. Det var i alt 35 praksiskonsu.lenter fra hele landet, også deltakere fra PKO i Danmark og Sverige. Aplf stilte med leder og han med hilsen fra entusiastisk nyvalgt president i legeforeningen. ? Utposten vet at mange kolleger er usikre på hva PKO be- driver og bringer derfor et referat fra samlingen for å vise hva som er på agendaen nå. Tidligere er tre helseforetaks.ordninger grundigere presentert i Utposten (UNN, Helse Fonna, Stavanger Universitetssykehus; SUS). Mange helse.foretak jobber med å få etablert PKO eller er godt i gang. Full landsdekning er målet. Programmet i juni bød på ei god blanding mellom faglig og sosialt samvær. Den 2. juni var det fellesmøte mellom prak.siskoordinatorer i tre nordiske land. Den 3. og 4. juni besto programmet av erfaringsutveksling og diskusjon av andre temaer. I vakkert vær ble det arrangert båttur til Hekkin.gen, topptur på Hillesøya, festmiddag med badestampakti.viteter og midnattssoltur. Rammene kunne gi deltagerne en følelse av å være oppløftet, noe temaene også skulle være i vårt allmennmedisinske landskap, -løftet litt opp fra hver.dagens arbeid. Bjørnar Nyen innleder om Helse Sør sine planer. De mest sentrale tema for praksiskonsulentene på Sommarøya i juni: • Hvordan forbedre samarbeidet mellom primærhelsetje. nesten og spesialhelsetjenesten. • Hvordan bedre henvisninges-og innleggelsesprosessen. • Hvordan bedre utskrivelsesprosessen. • Hvordan bedre informasjonsflyten mellom nivåene. Målet er å sikre gode pasientforløp mellom nivåene. Mer spesielt fra programmet nevnes: Hvordan forbedre samarbeidet rundt kronikerne som trenger koordinerte tjenester mellom nivåene Temaet ble diskutert i grupper på bakgrunn av konkrete pasientforløp der samarbeidet mellom fastlege og sykehus.lege ikke var godt nok. God kommunikasjon mellom fastlege og sykehuslege er spesielt viktig for å gi en god helsetjeneste til disse pasien.tene. Både fastlege og sykehuslege må prioritere denne pa.sientgruppen og bl.a. sette av mer tid til samarbeid om disse pasientene. I tillegg er følgende viktig: • gode henvisninger fra fastlegen • utskrivningssamtale • gode epikriser • kortest mulig epikrisetid •god oppfølging fra fastlegene Erfaringer fra Nord-Norge om hvordan elektronisk samhandling kan forbedre samarbeidet mellom nivåene Dag Nordvåg, UNN, innledet. Alle legekontor og sykehus i Nord-Norge er koplet opp mot Norsk helsenett. Alle lege.kontor i Nord-Norge får elektroniske epikriser. Mange sender elektroniske henvisninger. I plenumsdebatten kom det fram noe varierende erfaringer med bildeoverføringer som vedlegg til henvisninger. Betydningen av dokumentasjon av arbeidet i PKO Trygve Deraas, UNN, innledet om betydning av å formu.lere målsetninger og dokumentere prosess og resultat. PKO er i utvilking og ønsker ekspandere. Mer formell viten er nyttig for å dokumentere effekt og for å kunne dele erfa.ringer innad i Norge eller med kolleger i Danmark og Sverige. Det ble en plenumsdebatt hvor det ble diskutert UTPOSTEN TR.5 • 2005 m hvordan en kan dokumentere kvaliteten på samarbeidet om pasienten uten at unødvendige ressurser taes bort fra det mer konkrete PKO arbeidet. Hvordan kan praksiskonsulenten i ti prosent stilling være synlig nok for sine kolleger på sykehus og i allmennpraksis slik at det blir fokus på samarbeidet mellom nivåene Sirin Johansen,UNN, og Kåre Øygarden, SUS, innledet om erfaringer og utfordringer. I plenumsdebatten ble det poeng.tert at en kan være synlig gjennom personlig kontakt, gjennom trykt materiale og gjennom gjerninger. Utfordringen er størst i forhold til kolleger i allmennpraksis pga desentral organise.ring. En kan være synlig gjennom deltakelse på faste møter, faste kurs, i videre-og etterutdanningsgrupper og via e-post. Kortere ventetid for henvisning til protese.innsetting for pasienter med cox-og gonartrose Pasienter med cox-og gonartrose bidro i 2004 bidro med 12260 heldøgnsopphold og 46773 polikliniske konsultasjoner ved somatiske sykehus i Norge (www.ssb.no). De fleste store sykehus i Norge har ventetid for dette på mellom fire må.neder og ett år, mange over seks måneder (www.sykehus.valg.net). Praksiskonsulentene ønsker å fokusere på denne pasientgruppen. Ved å følge retningslinjer utarbeidet i sam.arbeid mellom praksiskonsulenter og ortopeder, kan fastle.gen stille diagnosen og velge ut de pasienter som kan opere.res. Dermed kan pasientene henvises direkte til operasjons.bordet uten først å bli undersøkt på poliklinikken. En slik innleggelsespraksis skjer ved Universitetssykehuset Nord Norge (UNN) hvor ventetiden for proteseinnsetting er seks uker for hofteleddsartrose og fire uker for kneleddsartrose (www.sykehusvalg.net). Praksiskonsulentene vil arbeide for at alle fastleger og sykehus i Norge forenkler henvis.ningspraksis slik at disse pasienter med mye smerter slipper å vente på operasjon. Organisering av PKO nasjonalt og regionalt Aplfs leder Kjell Maartmann-Moe innledet, og Bjørnar Nyen fra Helse Sør RHF la fram planene om organisering av PKO i Helse Sør. Det er viktig at ordningen forankres i le.delsen både i det regionale foretak og i lokalt foretak. Dess.uten må den forankres i kommunen og blant allmennlegene. Det er inngått en rammeavtale for praksiskoordinatorer og -konsulenter mellom de fem regionale helseforetak og Legeforeningen. Det vil bli dannet et nettverk blant koordi.natorene for å sikre erfaringsutveksling og bidra til å videre utvikling av PKO. Har du kommentarer, reaksjoner eller spørsmål om artikkelen? Inspirerer den deg til å skrive noe selv? Ansvarlig redaktør for denne artikkelen har vært Helen Brandstorp. Kontakt henne på helenbra@hotmail.com UTPOSTEN NR.5 • 2005
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf