TEMA: SKOLEHELSETJENESTEN OG SKOLELEGEROLLEN
TEMA: SKOLEHELSETJENESTEN OG SKOLELEGEROLLEN AV GUNHILD FELDE Mange hundre norske fastleger har skolehelse.tjenesten som sin «offentlige dag». For noen er det en dag med spennende samfunnsmedisinske utfordringer, for andre en dag preget av følelsen av unyttige, normale auskultasjoner, palpasjoner og annen plankekjøring i et løp som er ferdiglagt på forhånd. Vi vet at mange helseplager debute. rer i barne-og ungdomsårene og i følge Hånd. bok for skolehelsetjenesten er det god dokumen.tasjon for å si at det er mulig å påvirke elevenes helse og livsstil i skolen. Slik sett er skolen en svært viktig samfunnsmedisinsk arena. Retningslinjene for faget har endret seg fra det individrettede mot flere grupperettede tiltak. Skal legen delta i dette arbeidet? Og kan fast.legen ivareta funksjonen som skolelege fra sitt kontor? Siren Haugland argumenterer i artikke.len som følger for at legen og samfunnsmedisi.neren har en viktig rolle i skolehelsetjenesten og at legen må være tilstede i skolemiljøet. Skolelegestillingene er mange steder små. Er det mulig å få til en fagutvikling og et miljø når en bare jobber på skolen for eksempel to timer annenhver uke? I Bergen er det laget en utredning om skole. helsetjenesten og Øystein Hetlevik redegjør for bakgrunnen og refleksjonene rundt denne. Entusiaster i skolelegerollen? Kenneth Gutterup er det. Han har tatt «skjeen i egen hånd» og for.teller litt om hvordan han har valgt å gjøre det på sin skole. UTPOSTEN NR .2 • 2006
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf