Helprivate tilbud på Oslo vest: Bright side of life?

Petter Brelin

Helprivate tilbud på Oslo vest: Bright side of life? ri Helprivate tilbud på Oslo Vest: [• I 11 .1 Bright side of life? AV PETTER BRELIN Utposten lar intet miljø være udekket. Den helprivate delen av norsk helsevesen har nok imidlertid ikke vært det vi har fokusert mest på. Dette er en del av storbymedisinen som også fortjener oppmerksomhet. Vi har lenge vært nysgjerrige på hva det er som kjennetegner denne måte å jobbe på og de som jobber i denne delen av helsevesenet. Vi har spurt Bjørn Gillhagen, lederen for allmennlegeavdelingen på Volvat medisinske senter, om hva det er som kjennetegner jobben hans. Kan du si litt om Volvat medisinske senter som tilbyder av pri.mærmedisinske tjenester? Hvor mange legestillinger er det innenfor seksjonen? Hvor mange pasienter er tilknyttet senteret og hvor mange konsultasjoner har senteret i året? Volvat Medisinske Senter har en omfattende primærmedi.sinsk virksomhet ved sin allmennavdeling. Vi har en lege.vakt som er åpen fra kl. 08 .00 / ro. oo til 22 .00 alle årets dager. Legevakten har tilgang til eget laboratorium og røntgenav.deling i hele åpningstiden. Vi kan altså yte god service med fullgod diagnostikk og behandling. Allmennavdelingen har ca. 80000 konsultasjoner/ år. For å sikre høy kvalitet på be.handlingen har vi både en egen barnelegevakt og skadelege.vakt. I tillegg har vi apotek i huset. Altså «alt under et tak». Vi har også en stor «allmennmedisinsk avdeling» som tar i mot både medlemmer ved Volvat Medisinske Senter -og ikke medlemmer. Mange av pasientene bruker våre all.mennleger som sin «faste lege» -altså til vanlige konsulta.sjoner og kontroller av kroniske lidelser. Vi utfører også et relativt stort antall helsekontroller (ca 7000/år) av både privatpersoner og ansatte i bedrifter. Mange bedrifter har sikret sine ansatte ekstra god tilgjengelighet til helsetjenester ved å tegne medlemskap på Volvat for sine ansatte. Medlemskapet som koster 1200 kr / år medfører prioritert tilgang til alle våre tjenester ved ventetid, samt en rabatt på 25 prosent. Medlemskapet gir også en mulighet til å forhåndsbetale en årlig helsekontroll-hvor Volvat tar an.svar for å innkalle pasienten. Helsekontrollen er individret.tet og derfor tilpasset både kjønn og alder. Mange opplever denne «årssjekken» som en trygghet -og en mulighet til å ta opp alle sine småproblemer, altså ting de aldri hadde bestilt en time til legen for ellers ... Hva vil du si karakteriserer pasientpopulasjonen du møter som allmennlege på Volvat? Tror du det er forskjeller på de pasien.tene dere møter og de pasientene fastlegene ser? Pasientene vi som allmennleger møter på Volvat Medisin.ske Senter skiller seg ikke spesielt ut fra øvrige allmenn.legepasienter i samfunnet. De har selvfølgelig samme syk.domspanorama som alle andre i en primærhelsetjenestes populasjon. Men vi har nok en overrepresentasjon av pasi.enter med stor psykisk belastning med utbrenthet som re.sultat. Mange av disse pasientene kommer fra bedrifter med stort arbeidspress og store krav, ikke minst innen konsu.lentbransjen og IT sektoren. I tillegg har vi mange som job.ber i internasjonale bedrifter og på ambassader. Dette med.fører ganske mange pasienter med importerte infeksjons.sykdommer . Hvem er dere som arbeider på Volvat? Er det spesielle kjenne.tegn du ser hos kolleger hos dere som skiller dere ut fra andre all.mennleger? Vi er en «kjernegjeng» på ca. 10 fast ansatte spesialister i all.mennmedisin. Flere av disse har vært med helt fra starten i 1985, noe som nok viser at vi har et godt arbeidsmiljø. I til.legg har vi ca. 25 erfarne allmennlegekollegaer som jobber som konsulenter, de aller fleste på deltid. Men det som nok UTPOSTEN NR .4 • 2007 VOLVAT MEDISINSKE SENTER m er aller mest positivt for oss som allmennleger på Volvat Medisinske Senter er det brede og store fagmiljøet i huset. Vi jobber tett sammen med våre egne spesialister-som lek. ker de fleste medisinske og kirurgiske fagområder. Dess. uten har vi et flott tilbud innenfor psykiatrien -med både psykologer, psykiater og spesialist på spiseforstyrrelser. Det er bare å ringe -eller banke på døren hos disse spesia. listene -når vi trenger hjelp med et råd eller en vurdering. Dette gir selvfølgelig en stor trygghet for oss som allmenn. leger-i tillegg til at vi lærer mye. Mange av pasientene deres vil også ha en fastlege innenfor det ordinære systemet. Hvordan samarbeider dere med fastlegen? Sender dere epikriser? Vi sender kopi av journalnotat/epikrise til fastlegen -når pasienten selv ønsker det. Eller så sender vi med pasienten en kopi av journalnotat, lab og røntgensvar. Så får pasienten selv ta dette opp med sin ev. fastlege. Men det er selvfølgelig ganske mange pasienter som ikke ønsker at vi skal sende journalnotat/epikrise til fastlegen. De kommer ofte til oss for en «second opinion» ... Dere kan vel risikere å bli utsatt for press om forskrivning av va.nedannende medikamenter som kommer i tillegg til det fastle.gen forskriver. Har dere rutiner for å håndtere slike spørsmål? Vi har faste og strenge rutiner for dette. Ellers hadde vi fort blitt en «forskrivningssentral for B-preparater» -noe som vi selvfølgelig ikke ønsker å være. B-preparater skrives bare ut til faste pasienter/medlemmer -og de forskrives da bare av den legen som pasienten bruker som sin «faste lege» hos oss. Det er et stort behov for å få allmennlegene med på samarbeidsmøter med 2. linjetjenesten, særlig innenfor psy.kiatrien. Vi anmodes også om å delta i møter med NAV osv. Dette er det tatt høyde for i normaltariffen, dere får vel ikke slik kompensasjon, deltar dere i slike møter? Vi har som sagt ingen offentlige avtaler og dermed ingen refusjonsrett. Dette gjør det komplisert med samarbeids.møter med 2. linjetjenesten -men vi stiller selvfølgelig opp når det er helt nødvendig for pasientens beste. Men vi som jobber som private allmennleger får dårlig betaling for disse møtene, ja. Dersom du trenger radiologiske undersøkelser, Lab, henviser til spesialist osv., henviser du da fritt, eller må du bruke Volvats egne tjenester? Da vi har et ganske komplett tilbud innenfor Volvats fire vegger bruker vi selvsagt disse som førstevalg. Noe som de fleste pasientene også ønsker -de har jo frivillig valgt å gå til et privat legesenter / sykehus og vet at det koster noe mer enn i det offentlige systemet. Men når pasienten får utført disse tjenestene raskt og med god kvalitet så er betalingen vanligvis ikke noe stort spørsmål. De som er fornøyd med våre tjenester og service betaler regningen med et smil ... Men de som synes det blir for kostbart med lab, røntgen eller en spesialist på Volvat får selvfølgelig en henvisning til offentlig alternativ. Valget er opp til pasienten! Hv01-dan sørger dere for faglig utvikling? Vi går som alle andre allmennleger på eksterne kurs -og har også ukentlig intern undervisning. Oftest er det en av allmennlegene som refererer fra eksternt kurs -eller un.derviser om et gitt tema. Vi inviterer også regelmessig våre egne spesialister til å holde foredrag/ha faglig opp.datering på vårt ukentlig lunsjmøte. Det blir oftest givende diskusjoner om behandlingspraksis, nye retningslinjer og interne samarbeidsrutiner. Altså givende for alle parter! Hvor stor andel av allmennlegene hos dei-e er spesialister i all.mennmedisin? Som tidligere nevnt -de ca. ti fast ansatte allmennlegene er spesialister i allmennmedisin. Men vi har også startet egen veiledningsgruppe for de yngre allmennlegene som ønsker å bli spesialister i allmennmedisin. Vi må jo trygge videre drift av avdelingen vår. Betingelsene for oss fastleger, kan mildt sagt sies å være varie.rende. Hvordan er betingelsene hos dere? Hva er bra med å jobbe hos dere? Og hva er eventuelt mindre bra med å jobbe på et slikt senter? Betingelsene må anses å være gode, ellers hadde ikke legene blitt her så lenge. Det er individuell avlønning som gjelder -og altså en viss variasjon. De fast ansatte har en fastlønns.del+ en omsetningsrelatert «bonus» på toppen. Konsulentene har omsetningsrelatert betaling -altså ingen fast lønn. Men de er fornøyd, de også. Og de sprer dette til sine bekjente-hvilket medfører at vi har stor pågang av all.mennleger som ønsker å jobbe hos oss. Og det er jo virkelig morsomt! Men det er viktig å presisere at lønn nok ikke er den frem.ste årsaken til at vi allmennleger trives godt på Volvat Medisinske Senter og ønsker å fortsette her. Det er det gan.ske unike kollegiale samholdet og det store medisinske fag.miljøet som er absolutt viktigst. Samt selvfølgelig å kunne gi våre pasienter god og rask hjelp-med alle tjenester sam.let under et og samme tak! Evt. spørsmål og kommentarer kan rettes til: petter.brelin@gmail.com UTPOSTEN NR .4 • 2007

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf