Tips til praksis. Hyppigere telekonsultasjoner – bedre kunnskapsutveksling.

Jan Fredrik Frantzen

Tips til praksis. Hyppigere telekonsultasjoner – bedre kunnskapsutveksling. TIPS TIL PRAKSIS l'ips til Praksis Hyppigere telekonsultasjoner -bedre kunnskapsutveksling Du får mye større utbytte av telekonsultasjoner hvis du gjennomfører dem hyppig og regelmessig. Det viser en studie fra Nasjonalt senter for telemedisin. Mange som tar i bruk videokonferanseutstyr i helsevesenet opplever at de ikke får nok utbytte av den nye teknologien. De føler at bruken av det blir litt «stykkevis og delt». Derfor blir slike konsultasjoner ofte en heller sjelden affære. Organiseringen av utstyrsbruken er nettopp utfor.dringen, viser en studie fra doktorgradsstudent Line Lund.voll Nilsen ved Nasjonalt senter for telemedisin (NST) i Tromsø. Hyppige og planmessige møter over videokonfe.ranse øker bredden i det som tas opp. Dermed øker også potensialet for læring. -Kontinuitet har stor betydning for kunnskapsutveks.lingen ved bruk av telekonsultasjoner. Det viser seg at regelmessige møter over videokonferanse, gjør at bredden i det som teknologien brukes til øker. Dermed blir kontinu.iteten en drivkraft for læringsprosessen, sier Lundvoll Nilsen. Over en periode på fem måneder har hun fulgt til sammen 47 telekonsultasjoner ved bruk av videokonferanse i de to nordligste helseregionene. Det er derimot stor forskjell på bruken av teknologien, for 42 av disse konsultasjonene fant sted i Helse Midt-Norge. Bare fem av dem gikk av stabelen i Helse Nord. Kontinuitet gir flere bruksområder -I Helse Midt-Norge kopler man sammen spesialistene på ett av sykehusene og legene på ett distriktsmedisinsk senter fire ganger i uken. Morgenmøtene gjennomføres ved video.konferanse, som også brukes til konsultasjoner, organise.ring av bruken av helsetilbudet og informasjonsutveksling om pasienter. I Finnmark i Helse Nord er situasjonen en helt annen. Der bestiller legen på sykestua time hos en spesialist på syke.huset, bare når det er behov for medisinsk veiledning. Det er satt av tid til dette bare en gang i uken. Det betyr færre konsultasjoner, mindre bredde i bruken av utstyret og igjen færre muligheter for læring mellom deltakerne; for ved konsultasjoner er det allmennlegen som sitter igjen med mest utbytte. -Det gir en mer ensidig læringsprosess enn i Helse Midt.Norge, der kunnskapsutvekslingen skaper et større gjensi.dig utbytte mellom partene. Hyppigere og bredere kunnskapsutveksling fører igjen til bedre kontinuitet i samarbeidet, og mer helhetlig kunnskap om behandlingen av pasienten, sier Lundvoll Nilsen. Resultatene er publisert i artikkelen « Teleconsultation .collaborative work and opportunities for learning across organizational boundaries» i Journal of Telemedicine and Telecare (2008: 14; 377-380). Artikkelen inngår i doktor.gradsavhandlingen «Læring og kunnskapsutveksling» mellom allmennleger og spesialister ved bruk av telemedi.sin». Arbeidet er finansiert av Helse Nord RHF og skal være ferdig i slutten av 2009. Kontaktperson er stipendiat Line Lundvoll Nilsen: TLF 952 80 749 eller E-POST line.lundvoll.nilsen@telemed.no Jan Fredrik Frantzen, Nasjonalt senter for telemedisin UTPOSTEN NR.4 • 2009

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf