Fastlegen.no – allmennlegenes publikumsrettede nettside.

Tom Sundar

Fastlegen.no – allmennlegenes publikumsrettede nettside. B-PREPARATER Konklusjon I denne studien har vi spurt om medarbeiderens opplevel.ser og synspunkter på primærlegenes forskrivning av B.preparater og deres ekspedisjon. Medarbeiderne opplevde ofte ubehagelige situasjoner når det oppsto uenighet om mengde og hyppighet av forskrivning. Vi anbefaler at dette tas opp i praksis på samarbeidsmøter, kurser og ved kon.krete daglige problemer. De Reste hadde faste rutiner for rapportering til legen når ubehaglige episoder oppsto. Halvparten av medarbeiderne gir konkrete råd foråredu.sere forbruket, men om dette er bra eller ikke vet vi ikke noe om, da det ikke er spurt om denne rådgivningen er avtalt med legen eller ikke. De Reste mente at legene var for lite restriktive med for.skrivning av vanedannende medisiner. Dette kan bunne i de frustrasjoner som oppstår når de opplever at de blir de.savuert av legene i deres forsøk på å 'holde igjen'. Et tiltak for kvalitetssikring av forskrivningen og å lette arbeidet både for lege og medarbeider, vil være grundig diskusjon der man utveksler reReksjoner og holdninger til B-prepa.ratene og hvor man beslutter seg for ensartede regler for samhandling rundt denne problematikken. Her er det et vesentlig område som har med kvalitet på forskrivning og med arbeidsmiljøet å gjøre. Vi vet for lite og har for dårlig kunnskap om denne interaksjonen, og de færreste all.mennlegene har utviklet rutiner og tradisjon for å håndte.re denne type vanskeligheter i allmennpraksis. Dette kan knyttes til at vanedannende medisiner assosieres med rus som igjen er knyttet til skarn og skyld. InteressekonRikter: Ingen Referanser og kommentarer: I. Medarbeiderne svarte anonymt med hensyn til eget navn, nav.net til lege og legesenter. 2. Vi definerte vanedannende medisiner i denne sammenheng som 8-preparater av typen beroligende midler og sovemedisi.ner av gruppen bensodiazepiner samt smertestillende medisi.ner med kodein eller tramadol. Narkotika og hostemedisin ble holdt utenom. 3. 'Ubehaglige situasjoner': verbal eller fysisk trussel, kjefting, banning, ukvemsord, slamring med dør, banking i bordet. In.gen av medarbeiderne rapporterte om fysisk voldelige episoder mot person eller inventar. 3. Statens helsetilsyn 1990: Veileder i forskriving av vanedan.nende legemidler, I K-2114, Oslo 5. Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven), kapittel 8, § 39. Evt. spørsmål og kommentarer kan relles til: nimoe@online.no Fastlegen.no -allmennlegenes publikumsrettede nettside AV TOM SUNDAR Tom Sundor Spes. i allmennmedisin, fastlege i Lørenskog og prosjektleder/redaktør for fastlegen.no I disse dager lanseres fastlegen.no i regi av Allmennlegeforingen og Norsk forening for allmennmedisin. Målet er å spre non.kommersiell og myndighetsuavhengig informasjon om fastlegeordningen og hva fastlegen kan tilby pasienter i ulike sitasjoner og livsfaser. Kort sagt skal fastlegen.no være en informasjonkanal til våre pasienter og brukere. Nettsiden eies og drives av allmennlegenes to medlemsorganisasjoner, All.mennlegeforeningen (AF) og Norsk forening for all.mennmedisin (NFA). Bakgrunnen for fastlegen.no Arbeidet med å etablere nettsiden tok til i oktober 2009, etter at prosjektet tidligere samme år ble vedtatt av landsrådet for AF og årsmøtet for NFA. I forpro.sjektrapporten er hovedintensjonene beskrevet (I, 2). Fastlegen.no skal være: • fastlegenes publikumsrettede nettside • en nettside som gir praktisk informasjon om fast.legeordningen på allmennlegenes premisser • en nettside med ambisjon om å skape et felles digitalt ansikt utad for fastlegene, for å styrke pasientenes muligheter til å bruke oss best mulig til nytte for fol.kehelsen • en nettside som skal styrke fastlegeordningens og fastlegenes anseelse UTPOSTEN NR . 4 • 2010 m Fastlegen.no tnlPrmal!anmEno11sn DIN NÆRMESTE HELSEHJELP (s11tlaltlnnhold(ogsåf,mltg1.m ns er Omtale av behandlingsformer Anbefalte•nettsteder Fastlegen din hjelper deg gjennom enfastlege Finn sykdom og utfordringer i ulike SkrlYlnnn1vnp6lei:ta111er11geKQTlror.1::m1sse, livsfaser og situasjoner pOSlnummer,t,tkleller!lOmmune S.ketaekllefhlSllegerlNorgi, cm 5eOYer51ktovufaatteger Veiviser i helsetjenesten Fasue111n.noforteller11111omhvorcanrast1111ene Mangefasl!egerharlnteresse!orogelfat1ngme0JobDerc,gnvordenvlkannJeIpe011gmeo0In1 tienan1rnngavpsyk,sll.elldelsersomangs. nelseoenov.Herrerduprakt!skeuos,lnttmnasJonom 11epresJonog1vangs111111ser.Vente.den mr li kcimme paslentrelllgl'Mlter,ann&nnyttlghølselnformasJonsamt Wpsykologe11erpsykl11arkanv1111relang,Drukderfor tenklr.lgC>lle nettsdier. rawe11ens::,md,nsam111Ieo1nner. Les mer Les mer Screenshot av forsiden pd fastlegen.no Viktig veiviser Alle som har opplevd å være pasient, vet hvor utfordrende det kan være å takle pasientrollen. Ikke nok med at du er bekymret for plager og sykdommer og din prognose; du må også forholde deg til et komplisert helsesystem og finne ut av dine pasientrettigheter. I dette sammensatte helselandskapet har fastlegene en sen.tral rolle som behandlere og veivisere. Derfor mener AF og NFA at det er behov for en nettside som hjelper folk flest til å forstå og benytte helsetjenestene generelt og fastlegens tje.nester spesielt og en nettside som vektlegger fastegenes koor.dinerende rolle. Fastlegen.no skal spre informasjon spre kunnskap om fastlegeordningen, tydeliggjøre fastlegenes faglige og koordinerende rolle samt formidle informasjon om helsetjenesten, det være seg sentrale pasientrettigheter eller praktiske tips knyttet til legetimen, legeundersøkelsen eller spørsmål om behandling. Håpet er at også fastlegene skal oppleve innholdet på nettstedet som så relevant og nyttig at man vil anbefale det til egne pasienter. På den måten er fastlegene selv en viktig målgruppe for nettsiden. Hvorfor trenger vi fastlegen.no? Noen vil innvende at kanalene for slik informasjon allerede finnes i stort monn på nettsider som f.eks. nav.no, helfo.no, helsedirektoratet.no og frittsykehusvalg.no. Hvorfor skal da våre to medlemsforeninger bruke ressurser på «nok en nett.side» med helseinformasjon? Jeg vil stille motspørsmålet: Hvorfor skal vi som fastleger overlate til myndigheter og kommersielle aktører å informere om oss og våre tjenester? Dersom våre agendaer til enhver tid var sammenfallende, kunne man stilt spørsmål ved behovet for og legitimiteten av fastlegen.no. Men at så ikke er tilfelle, er til fulle blitt demon.strert ved ulike anledninger. Her er det nærliggende å vise til diskusjonen som utspant seg rundt massevaksinering av be.folkningen mot svineinfluensa høsten 2009. Det kan komme flere saker og situasjoner der fastlegene kan ha nytte av en kanal for å formidle informasjon til publikum som enten et supplement eller et korrektiv til informasjon fra annet hold. Etterspør informasjon Brukerundersøkelser i forbindelse med etableringsprosjek.tet viser at folk ønsker å vite mer når de skal velge fastlege. Det dreier seg blant annet om legens interesseområder og kvalifikasjoner, alder og hvilke språk man behersker. Fast.legen.no har ikke til hensikt å etterkomme alle publikums.ønsker, men i et stadig mer forbrukerorientert helsevesen må vi ta inn over oss at publikums behov for og ønsker om informasjon vil øke i fremtiden. Dette stiller oss overfor spennende utfordringer og samtidig en del dilemmaer knyttet til spørsmål rundt åpenhet og personvern. Søkeverktøy Fastlegen.no har laget et søkeverktøy som tilgjengeliggjør relevant informasjon for den som skal velge fastlege. Her kan man søke fastlege etter navn, kommune, postnummer, osv. Denne typen søkefunksjonalitet er allerede tatt i bruk av National Health Service i Storbritannia (www.nhs.uk/) og den svenske nettsiden Om vård (www.omvard.se). Søkeverktøyet er etablert i samarbeid med Legeforeningens medlemsregister og inneholder visse opplysninger basert på den enkelte fastleges samtykke. Håpet at søkeverktøyet vil være «det lille ekstra» som trekker flere nettbrukere til nett.sidene. Når vi vet at 50 ooo nordmenn skifter fastlege hver måned, er det en viss grunn til være optimistisk. Prosjektorganisasjonen har foruten prosjektleder bestått av lederne av de to eierforeningene samt at redaksjonsråd. Medlemmene av redaksjonsrådet er Marit Hermansen, Karsten Kehlet, Jørn Kippersund og Ståle Sagabråten. Arbeidet med design og teknisk utvikling har vært utført av profesjonelle firmaer. Lansering og markedsføring av fastlegen.no skjer i samarbeid med helseinformasjonskana.len HvilePULS. Referanser I. www.legeforeningen.no/id/l 53315.0 2. www.legeforeningen.no/id/15373 I .O Evt. spørsmål og kommentarer kan rettes til: tsundar@online.no UTPOSTEN NR . 4 • ]010

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf