Helsesekretærer trives i jobben sin - 5 spørsmål til 4 helsesekretærer på ulike geografiske poster
Helsesekretærer trives i jobben sin - 5 spørsmål til 4 helsesekretærer på ulike geografiske poster Helsesekretærer trives i jobben sin I dette nummeret av Utposten retter vi oppmerksomheten mot samarbeid og trivsel ved legekontoret. Et viktig, men ofte forsømt tema i denne diskusjonen er samhandlingen mellom leger og helsesekretærer: Hvordan opplever vi vår arbeids. hverdag som kolleger? Utposten stiller fem likelydende spørsmål til fire helsesekretærer på ulike geografiske poster. 0 Hva gjør din jobb meningsfylt? 6 Hva opplever du som din viktigste oppgave på legekontoret? @ Hvordan får du faglig oppdatering? 0 Hvordan ser du for deg rollen som legesekretær i 2025? 0 Hvilke egenskaper bør en lege ha for at du skal kalle ham/henne en god kollega? Anette Jobsen TROMSØ 0 Det som gjør min jobb meningsfylt er tri.velige kolleger, varierte og interessante ar.beidsoppgaver samt gunstige arbeidstider. 6 Min viktigste oppgave er å yte god service til pasientene samt være blid og imøtekom.mende mot kolleger. @ Jeg får faglig oppdatering ved å gå på kurs og drøfte eventuelle problemstillinger med kolleger. 0 I 2025 ser jeg for meg at det er minimalt med helsesekretærer, ettersom elet er bare et fåtall som søker seg inn på helsesekretærlinja per dags dato. Jeg tror at det er et yrke som vil forsvinne og ser for meg at andre yrkesgrup.per vil ta over helsesekretæryrket. UTPOSTEN 5 • 2011 0 En lege bør være hyggelig, lett å samarbei.de med og være lett tilgjengelig hvis vi lurer på noe. Marianne Vestheim Kversøy BERGEN 0 For meg blir jobben meningsfylt når jeg kan bidra til at pasientene føler de blir møtt med respekt. Det er viktig å være medmen.neske og gi trøst og en klapp på skulderen dersom elet trengs. Å være en god kollega er også viktig. Jeg mener at legekontoret skal jobbe sammen som et team, gjøre hverandre sterke. 6 Min viktigste oppgave er å gjøre jobben min på en forsvarlig måte og holde meg faglig oppdatert. Det er viktig for meg å være en god kollega og være med å skape et godt ar.beidsmiljø. @ Jeg får faglig oppdatering ved å lese fag.tidsskrifter og delta på kurs. Jeg har vært med i forskjellige komiteer og styrer knyttet til fag og jobb. Det er veldig lærerikt. Gjennom for eksempel lnfobruk, en brukerorganisasjon for oss som bruker [nfodocs datasystem, får vi være med og påvirke hvordan vi ønsker at IT-hverdagen på legekontor skal være. 0 Jeg synes det er vanskelig å spå om fremti.den. Jeg tror at mye av jobben vi gjør i dag blir det samme i 2025. Kanskje blir det me «teknologisk», denne utviklingen må vi vær villig til å være med på. Og kanskje vil helse.sekretærene da vil få den anerkjennelse som yrkesgruppen fortjener? 0 Dette er et utfordrende spørsmål. Fastle.gen er både arbeidsgiver og kollega, og det kan til tider være vanskelig. Jeg mener be.stemt at leger som er arbeidsgivere bør lære litt om hva det innebærer. For at legen skal være en god kollega, må vedkommende forstå at de ansatte iblant trenger oppmerksomhet, rett og slett ved å vise interesse for oss; og gi oss mulighet til utvikling i jobben vår og for.stå at den innebærer å gjøre en god jobb for både legene og pasientene. La oss være et team! 0/iv Halmer SKJETTEN 0 Jeg går på jobben og gleder meg til å treffe pasientene, og prøver å gi dem en trygg stund ved åta godt imot dem og gi av min kompetan.se. Vi har et fint og velutstyrt legesenter, og det betyr mye for oss som jobber eler og for pasien.tene. Jeg synes det er spennende å møte mange forskjellige mennesker på forskjellige plan. ENQUETE HELSESEKRETÆR ..........................., .............................................................................. . Vi har et bredt spekter av pasienter, fra de er små til veldig gamle, og det er utfordrende å snakke med folk i alle alderskategorier. 6 Åse helheten på legesenteret er viktig, og å være med på å skape en god tone med alle kollegaene og pasientene. Pasientene er i fo.kus. Alle helsesekretærene har tildelt ansvar for spesielle felt ved vårt legesenter. Det er viktig å gjøre den jobben ordentlig. €) Vi har god kontakt med Ahus og deltar ved ulike kurs der. NOKLUS holder mange fine kurs som er spesielt rettet mot våre daglige arbeidsoppgaver. Det er også andre kurs jeg \ deltar på. Vi har personalmøter hver 14. dag der vi får faglig oppdatering, og diskuterer og evaluerer våre oppgaver. Fire ganger i året holder legene en temakveld for helsesekretæ.rene, blant annet med utgangspunkt i faglige emner som vi har foreslått. 11,·"-' Forhåpentligvis vil helsesekretærene ha . .en samme jobben som i dag. Vi opplever en rivende utvikling innen data og medisinsk teknologi, men den menneskelige kontakten vil alltid være en førsteprioritet i vårt arbeid. 0 Legen må vise respekt for sine medarbei.dere, «se» medarbeiderne og gi videre av sine kunnskaper. Gro Bengtsson (leder av Norsk helsesekretærforbund), MOSS/OSLO 0 Min jobb som leder i NHSF er meningsfull fordi jeg får være med på å videreutvikle et yrke som har betydd mye for meg. Jeg trives i jobben min og syns at dagene er spennende selv om de ofte er travle. 6 Jeg er opptatt av at alle skal ha det fint på jobb -det er en situasjon jeg selv har erfart i over 20 år ved et legesenter. Der hvor jeg job.bet, tar man hensyn til hverandre. Det er et viktig utgangspunkt for å skape et godt ar.beidsmiljø. €) Faglig oppdatering er avgjørende. Mange helsesekretærer får reise på kurs, men jeg har også kontakt med noen som ikke får reise -enten fordi elet ikke er satt av penger til kurs.formål eller fordi elet er vanskelig å skaffe vi.kar, kjøre på redusert bemanning eller stenge kontoret. Jeg oppfordrer legene til å sende helsesekretærene på kurs; ele kommer tilbake og har tilegnet seg noe nytt. Det siste året har vi kjørt to kurs der vi har tatt for oss blant annet helsepersonelloven, pasientrettighets.loven og taushetsplikten. Det har vært mange påmeldte til kurset, noe som viser at helse.sekretærene er opptatt av å utføre sitt arbeid forsvarlig. 0 En helsesekretær i 2025: Det er vanskelig å si, men vi har jo utført stort sett ele samme ar.beidsoppgavene i over 40 år, så jeg tror nok elet kommer til å bestå omtrent som nå -men jeg tror at kravene til service vil øke og at dette vil kreve mye av oss. I 2025 (det er bare 14 år til) tror jeg at vi kommer til å snakke mindre i telefonen. De fleste pasienter vil ta kontakt via sms eller e-post eller via annen teknologi. Nå skal det utredes om yrket bør bli et læ.refag, altså to år på skole og to år i lære. Vi sliter med rekrutteringen til yrket, og må gjøre noen grep for å få flere til å søke. Det er et spennende yrke, men mange unge syns kanskje det er «litt for spennende»? Fordi ut.danningen er på videregående skole, er man bare 16-17 år når man må bestemme seg for yrkeretningen. Et yrke med såpass mye an.svar kan nok virke litt skremmende for man.ge unge. 0 Som jeg nevnte innledningsvis, tror jeg at det åta hensyn til hverandres behov og ønsker er sentralt. Hvis alle viser hensyn, går elet greit. Da kommer det gode humøret og man føler seg verdsatt og likeverdig. Når dette er på plass, er man en god kollega -og ikke minst en god arbeids.giver! NAVNEKORRIGERING! Bente Bjørnhaug Pedersen ble feil navnet med Pettersen på side 39 i Utposten nr. 4. Vi beklager dettei MEDINOR 1111 HbA1c ACR* CRP *Albumin/ Kreatinin-Ratio Ta kontakt for uforpliktende utprøving. Medinor AS Telefon: 24 05 66 10 www.medinor.no UTPOSTEN 5 • 2011
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf