Kommunal pasientkoordinator i sykehus
Kommunal pasient.koordinator i sykehus . MARIANNE EEK pasientkoordinator i Moss kommune Målsetning I forbindelse med oppstart av Samhandlings.reformen opprettet Moss kommune fra 1. ja.nuar 2012 en 100 prosent stilling som pasient.koordinator. Formålet er å sikre at Moss kommune kan ta i mot pasienter fra Sykehu.set Østfold Helseforetak (SØH) på utskriv.ningsklar dato. I Østfold er det flere andre kommuner som har valgt å gjøre det samme. Pasientkoordinator skal sikre raskere, tryg.gere og mer korrekt overføring av pasienter fra SØH til kommunehelsetjenesten og bidra til å sikre at pasienten skrives ut til korrekt tjeneste/omsorgsnivå i kommunen. I tillegg skal pasientkoordinator i møte med helseper.sonell i SØH, pasient og eventuelt pårørende, informere om hvordan det kan bygges gode tjenestepakker, slik at pasienten og pårørende trygges, og kommunens ressurser utnyttes «best mulig for flest mulig». Hvordan gjøres dette i praksis? Dersom pasienten er ny for kommunens om.sorgstjeneste, eller meldes med nye, store, sammensatte behov for tjenester, går pasient.koordinator inn i saken. Det tas kontakt med SØH, og gjøres avtaler om videre samarbeid og møtepunkter. Pasientkoordinator oppsø.ker aktuell avdeling i SØH og møter både helsepersonell og pasienten, gjerne også pårø.rende. Det jobbes tverrfaglig; pasientkoordi.nator tar kontakt med ulike samarbeidspart.nere i egen kommune ved behov. Det kan være fysioterapeut, kreftsykepleier, ergotera.peut eller legen på sykehjemmet hvor Moss kommune har korttidssenger. Pasientkoordinator avklarer og beslutter hvordan overgangen mellom SØH og kom.munehelsetjenesten skal gjennomføres, og gir beskjeder til involverte parter. Dersom det på utskrivningsklar dato er vanskelig å vurdere hva pasienten har behov for av tjenester fra kommunen/ hva som blir rett omsorgsnivå, tas vedkommende inn i en «utredningsseng» i korttidsavdelingen på sykehjemmet. Vi bruker deretter to til fem dager på å vurdere hva som er pasientens hjelpebehov og hvordan dette best kan dek.kes, før det fattes vedtak om tjenester. FOTO ANN-KRISTIN STOKKE Pasientkoordinatorene fra de ulike kom.munene i Østfold deler et kontor på sykehu.set i Moss og et kontor på sykehuset i Fredrik.stad, de to sykehusene med inneliggende somatiske pasienter. I arbeid inne på sykehu.set bruker vi hvit frakk over privat tøy og har identitetskort fra sykehuset, men ingen til.gang til sykehusets journalsystem. Mye av tiden brukes til å jobbe inne på sy.kehuset, og erfaringen så langt er at dette gir gode resultater. Kommunen kommer tidlig på banen, og kan selv formidle til pasientene hva som kan tilbys av tjenester -det er ikke alltid sykehusavdelingen har den samme kunnska.pen om kommunens tilbud. Mange ønsker å reise hjem, men tror de må på sykehjem for å få tilstrekkelig pleie og omsorg. Undertegnede har allerede møtt mange pasienter som blir positivt overrasket når de hører hva som fak.tisk er mulig å få til av tjenester i hjemmet. Av utfordringer må nevnes at kommunen ofte gis lite tid til planlegging. Når pasienten meldes den ene dagen og er utskrivningsklar den neste, må det handles raskt ... Samhandlingsreformen innføres over tid, og rollen som pasientkoordinator er fortsatt ny. Det høstes daglig nye erfaringer; disse be.nyttes for stadig å kunne bedre samarbeidet både innad i egen kommune, og mellom kommunen og SØH. marianne.eek@moss.kommune.no UTPOSTEN 3 • 2012
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf