Telfonråd i ny utgave: Gode råd i møte med pasienten
Telefonråd i ny utgave: Gode råd i møte med pasienten . HEGE UNDERDAL konst. redaksjonssjef, Helsebiblioteket.no TELEFON RÅD februar ble oppslagsverket Telefonråd lansert i ny, oppdatert oppgave. Samtidig ble det redaksjonelle ansvaret overført til Nasjonalt kompetanse.senter for legevaktmedisin. Den nye versjonen av Telefonråd er gratis tilgjengelig via Helsebiblioteket.no, og bare en måned etter relanseringen har nesten 200 benyttet seg av muligheten til fri nedlasting. Telefonråd er et hjelpemiddel til bruk ved håndtering av pasienthenvendelser, spesielt ut.viklet med tanke på helsesekretærer, sykeplei.ere og andre medarbeidere i allmennpraksis eller på legevakt. Målet med verktøyet er at publikum skal få lik behandling og så gode råd som mulig, uavhengig av hvem de møter på telefonen eller i en ekspedisjon. Telefonråd er også godt egnet til bruk i opplæring og trening. Raske svar Innholdet i Telefonråd består av to deler; Norsk indeksfor medisinsk nødhjelp, som dek.ker tidskritiske henvendelser, og Medarbei.derråd for legevakter og allmennlegekontorer, som dekker rådgivning ved generelle all.mennmedisinske problemstillinger. De to de.lene er knyttet sammen gjennom krysshen.visninger og lenker til aktuelle kapitler. Brukeren kan enten søke eller klikke seg inn til innholdet via menyer med ulike ho.vedgrupper av kontaktårsaker. Eksempler er «Fordøyelse», «Hjerte/Kar» og «Psykiatri». Det er enkelt å orientere seg i skjermbildet, og det er aldri mange klikk fra toppmenyen til de konkrete rådene. Dette gjør det mulig å gi raske svar i en situasjon der tid kan være en livsviktig faktor. De ulike kapitlene innehol.der også aktuelle spørsmål medarbeideren bør stille for å avgjøre hvilke råd som er rele.vante for pasienten, om det er aktuelt med henvisning til lege, om tilstanden er akutt osv. Lokale tilpasninger Det er mulig å legge inn lokal informasjon på det enkelte kapittel i Telefonråd. Dersom et le.gekontor eksempelvis har egne rutiner for håndtering av en bestemt type henvendelse kan dette legges inn som et lokalt notat i det aktuelle kapittelet. Lokale notater blir ikke slettet ved oppgradering av innholdet så sant det aktuelle kapittelet er videreført i den nye utgaven. Det er også mulig å lage bokmerker på ka.pitler som brukes spesielt ofte, er spesielt vik.tige eller lignende. Fri nedlasting via Helsebiblioteket.no Via Helsebiblioteket.no har alt helsepersonell i Norge fri tilgang til en stadig voksende sam.ling elektroniske ressurser. Telefonråd er et verdifullt tilskudd fordi det retter seg spesielt mot en gruppe som hittil ikke har hatt så stort tilbud i dette heidigitale biblioteket. Telefonråd lastes ned og installeres lokalt på den enkelte maskin/server. Ved at Telefon.råd installeres lokalt er også innholdet tilgjen.gelig dersom maskinen ikke er tilknyttet In.ternett, noe som er praktisk i områder med dårlig dekning eller der man jobber på fritt.stående maskiner eller i lukkede nett. Det er gratis å laste ned, men alle må registrere kon.taktopplysninger slik at de kan bli varslet om oppdateringer eller viktige endringer i pro.grammet. Lenke og veiledning finnes under «Oppslagsverk» på Helsebiblioteket.no. Ny utgave, ny redaksjon Revisjonen av Telefonråd er gjort av en gruppe erfarne helsesekretærer, sykepleiere og all.mennleger. Redaktør har vært spesialist i all.mennmedisin og seniorrådgiver Bjørnar Nyen (Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten) med sykepleier og forsker Elisabeth Holm Hansen (Nasjonalt kompetansesenter for lege.vaktsmedisin) som medredaktør. Samtidig med relanseringen av Telefonråd ble det redaksjonelle ansvaret overført fra Nasjo.nalt kunnskapssenter for helsetjenesten til Na.sjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin. Ny redaktør er forsker Elisabeth Holm Hansen. Telefonråd på PMU 2012 Under Primærmedisinsk Uke 2012 vil Helsebi.blioteket.no arrangere et heldagskurs om å søke kunnskap på nett. Kurset skal legges opp slik at det både treffer leger og medarbeidere, og Tele.fonråd er en av flere ressurser som vil bli demonstrert i løpet av dagen. Medarbeider.gruppen vil i tillegg få anledning til å gjøre øvel.ser slik at de kan få verktøyet «i fingerspissene». Hege. U nderda l@ku n nska pssente ret.no UTPOSTEN 3 • 2012
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf