Interkommunal nattlegevakt på Søre Sunnmøre – erfaringer etter fem år
INTERKOMMUNAL LEGEVAKT Interkommunal natt.legevakt på Søre Sunnmøre -erfaringer etter fem år . JØRN KIPPERSUND • Nattlegevoktsjef Den interkommunale nattlege.vakta i Volda ble til som en direkte konsekvens av at Eiksundsam. bandet ble åpnet våren 2008. < NATTLEGEVAKTA VED SJUKEHUSET I VOLDA • Etablert i 2009. • Åpningstid: kl. 22.00-08.00 alle dager. Eiksundsambandet er et tunellsamband vurdering ved sykehuset, uten å gå veien • Deltagende kommuner: Ørsta, (verdens dypeste for ordinær trafikk) som om legevakten. Volda, Ulstein, Hareid, Herøy (fra 2013), knytter sammen Ørsta/Volda-halvøya med Vi har hatt et særlig fokus på at sykebesøk Sande Ifra 2013) øykommunene på Ytre Søre Sunnmøre. bør prioriteres til pasienter som bor på syke. • Samlet innbyggertall: 44000. Ordningen ble tatt godt imot av legene. I hjem, og i situasjoner der et legetilsyn kan.Samlet landareal: 1689 km2 Hareid kommune ble det gjennomført en skje kan avverge en sykehusinnleggelse. • Leger i vakt: 35. Andel vakter som tas underskriftsaksjon med høy oppslutning i av fastleger: 98,3 prosent befolkningen mot innføringen av ordnin. • Organisering: Volda kommune er gen, uten at dette ble tatt til følge. Etter Hvordan sikre at vertskommune. Det er inngått samarbeidsavtale med lokalt innføringen er det ingen som målbærer vaktene tas av fastleger? helseforetak. krav om at ordningen skal avvikles, i alle Undertegnede har vært legevaktssjef siden • Lokalisering: ved akuttmottaket på fall ikke på et nivå som er synlig i avisspal.legevakten åpnet i 2009 og har gått i ordi.Volda sjukehus. Sykepleiere i mottak tene eller andre offentlige fora. nær vaktordning på lik linje med de øvrige fungerer også som hjelpepersonell Det er en svært liten andel av befolknin.legene. T eg har lagt noen påstander til ved nattlegevakta. gen i regionen som bor lengre enn en ti.grunn for organiseringen: • Ledelse: Nattlegevaktsjef er faglig og mes reiseavstand fra nattlegevakta. Flere • Det bør være et mål at legevaktene tas av administrativ leder i 20 prosent-stilling. av disse hadde like lang avstand til lege.fastleger i kommunene. De kjenner dis.Nattlegevaktsjef deltar i ordinær vakt med den gamle ordningen. Reiseav.triktet best, og man risikerer i mindre nattevaktturnus. standen er derfor et anliggende som i liten grad kommunikasjonsvansker. Samlet • Ordningen har et samarbeidsorgan med representanter fra alle kommu.grad er på dagsorden i den fortløpende dis.sett gir det økt pasientsikkerhet og pasi.nene samt helseforetaket som skal kusjonen rundt nattlegevakta. enttilfredshet. uttale seg om budsjett og generell • Fastlegenes oppslutning om nattlege. drift Ordningen har også et fagråd vakten øker hvis vaktene fordeles jevnt som håndterer avvik og jobber med Utrykning og sykebesøk på natt og rettferdig. kvalitetsspørsmål. Det er primært ønskelig å få pasientene til • Risikoen for utvikling av vaktvegring re.undersøkelse ved nattlegevakta. Det er li.duseres hvis man unngår lange vaktfrie kevel ikke slik at legen ikke kan rykke ut. perioder. Samarbeidet med sykehuset gjør at lege.• Et godt vaktfordelingssystem avhenger vakten er betjent av to sykepleiere som også av gode tekniske verktøy som sikrer jobber i mottaket ved sykehuset. Disse kan pålitelig og versjonssikker formidling av vurdere pasienter som kommer inn mens vaktlistene, både av hensyn til internt . legen er ute, observere, og i medisinske samarbeid i legekollegiet, og av hensyn hastetilfeller henvise pasienten til direkte til hjelpepersonellet. I UTPOSTEN 2 • 2014 ''' INTERKOMMUNAL LEGEVAKT De vaktansvarlige i hver kommune har gitt sin tilslutning til disse påstandene. Poengsystem gir rettferdighet Med så mange som 3 5 leger i systemet, blir det fort komplisert når man skal sette opp vaktlista. Å kjøre navnelista om igjen og om igjen sikrer ikke jevn fordeling av hel.gedager og hverdager. Løsningen har vært et uhyre enkelt poengregnskap der man får poeng for hver vakt man tar. Det føres så i praksis tre separate regnskap: ett for hverdager, ett for helg og ett for høytider. I høytidsregnskapet gir julaften, nyttårs.aften og 16. mai dobbel poengskår. Nye del.tagere får godskrevet en poengsaldo tilsva.rende gjennomsnittet av legene i systemet. Ved sykmelding eller mors-/farspermisjon, får man også godskrevet poeng tilsvarende den perioden man er borte. Tar man en vakant vakt, får man godskre.vet poeng for denne. For mange gir dette ek.stra motivasjon. «Tar jeg denne vakten nå, får jeg en vakt mindre til høsten.» Vaktregnskapet er transparent og til.gjengelig online til en hver tid. Legene kan dermed når som helst sjekke at oppførin.gene der stemmer. Vakt gitt til eksterne vikarer gir tap av vaktpoeng Et av de kontroversielle punktene i organi.seringen er at man mister vaktpoenget sitt dersom man gir bort vakten til ekstern vi.karlege. Dette betyr ikke at det er forbudt å sette bort vakter til eksterne, men om man gjør det må man altså ta igjen denne vakten senere for å få fylt opp igjen poengsaldoen sin. Konsekvensen er at om vi tar inn en ek.stern vaktlege, så blir det litt færre vakter på hele korpset, ikke bare på den ene som verver inn en vikar. Som ekstern vaktlege regnes også korttidsvikarer som f.eks. job.ber intensivt i to uker i en av deltagerkom.munene. Vi kan benytte disse på nattlege.vakt, men i praksis skjer det så og si aldri. Ved vakt i gjennomsnitt hver 35. natt og fri «utsetting» av vaktene, ville en som var ivrig etter å verve inn eksterne vikarer kunne sikre seg lange vaktfrie perioder. Med poengsystemet er slik «verving» svært lite attraktivt, og skjer i praksis ikke. Dermed sikrer man at de som er med i vaktsystemet har vakter med en viss mini.mums-hyppighet. Når jeg forteller om dette til kolleger utenfor vårt distrikt, rister de på hodet og drar sammenligninger med regimer kjent for totalitær ideologi. Fra vaktkollegiet er det imidlertid ingen som klager på denne måten å gjøre det på. Tvert imot får jeg flere positive tilbakemeldinger. Jeg kjenner også til flere konkrete eksempler på at en av våre (få) eksterne vikarer har hatt ønske om å ta ekstravakter, men rett og slett ikke får mulighet til det da de faste legene ikke ser seg tjent med å miste vaktpoenget og dermed måtte ta igjen vakta senere. Poengsystemet handler egentlig ikke om å holde eksterne vikarer ute. Disse er ofte erfarne og dyktige. Det handler først og fremst om å holde fastlegene inne i syste.met, for å sikre kontinuitet og å motvirke vaktvegring. Bakvakt for turnuslege gir vaktpoeng Turnuslegene får ta vakter, men må ha bakvakt tilgjengelig på telefon. Bakvakten får vaktpoenget. Dette oppfattes som let.tjente vaktpoeng, noe som er tilsiktet. Det skal lønne seg for en kommune åta inn en turnuslege. Interne bytter er valgfrie når det gjelder fordeling vaktpoeng Ved interne bytter mellom de faste legene som er i vaktkorpset avgjør de selv hva de gjør med vaktpoenget. Dette gir enkelte (husbyggere?) muligheten til å jobbe ek.stra uten å få overfylt poengsaldo (som vil.le holde dem ute av vaktsystemet en stund). Denne muligheten de faste har til å ta ekstra vakter blir benyttet svært lite. Lokalt ansvar for vikar ved sykdom Vaktkollegiet består i utgangspunktet av fire vaktdistrikt. Disse vaktdistriktene er fortsatt operative på dag-og kveldstid. Etter drøftinger er det bestemt at ansvaret for å fremskaffe vikar ved akutt fravær, ligger som et kollegialt ansvar i det enkelte vakt.distrikt. Noen vil innvende at det er urime.lig, da det aktuelle vaktdistrikt allerede er rammet av fravær. På den annen side sikrer dette en tydelig ansvarsplassering, og det bedrer kommunikasjonen rundt vikaran.skaffelsen. Vi har også erfart at eksterne vi.karer på ingen måte er lettere å mobilisere på kort varsel enn de faste. Ansvarsplasse.ringen innebærer at man lettere får kom.munisert ut forhåndsvarsel om muligvikar.behov. «Jeg føler meg ikke helt bra. Hvis jeg ikke er bedre i løpet av morradagen kan jeg nok ikke ta nattevakt på lørdag.» Listeføringen Listen med vaktoversikten ligger i en skjer.met nettbasert løsning. Alle må lære seg å bruke denne løsningen. Som nattlege.vaktsjef nekter jeg å sende ut lister pr. e-post. Dette innebærer at vi har en sikker gullstandard for hvem som har vakt til en hver tid. Om folk bytter vakter er byttet ikke gyldig før det er ført opp i den nettba.serte vaktlista. I løpet av fem år har det hendt fire gan.ger at leger ikke har møtt opp til vakt. I tre av disse tilfellene dukket de opp raskt etter at de ble etterlyst over telefon. Hvordan har dette gått? Nattevakten feirer snart 5-års jubileum. Ved oppstarten fikk alle de som allerede hadde fått innvilget vaktfritak i sine re.spektive kommuner videreført dette frita.ket uten spørsmål. Nye søknader om fritak behandles i vertskommunen, altså Volda. Det er i løpet av femårs perioden innkom.met fire søknader om varig fritak, tre av disse er fra leger over 5 5 år. To er innvilget, en er innvilget for en viss tidsperiode og en er fortsatt til behandling. I tillegg har det vært noen lengre midlertidige fravær knyt.tet til sykdom og sosiale forhold. Jeg drister meg til å påstå at tallet på søk.nader om vaktfritak ligger lavt til å være en så stor legevaktordning. Jeg drister meg vi.dere til å påstå at en så høy andel av vakte.ne tas av fastleger har bidratt til at nattlege.vakten bare har fått et minimum antall klager. Måten klager blir håndtert på-med grundig gjennomgang og tilbakemelding til klager -virker trolig også positivt. I løpet av de fem årene legevakten har eksistert, har det forekommet to hendelser der nattlegevakten har vært involvert ilda.gesaker som har vært behandlet hos fylkes.legen. I begge disse klagene har nattlege.vakten vært en av flere ledd i en lengre hendelseskjede. Ingen av klagene har ført til merknader fra fylkeslegen mot en en.kelt nattlegevaktlege. Konklusjon Som leder har målet mitt vært å ha noen enkle, men svært tydelige føringer for hvordan vi organiserer vaktansvaret. Kol.legene har tillit til at vaktene fordeles rett.ferdig, og sier -i alle fall til meg -at de er svært fornøyd med ordningen. De fleste husker fortsatt hvordan det var med «gam.meldags» nattevakt, og er nå sjeleglade for en ny ordning som både har gitt bedre kva.litet på vakttjenesten og som har sikret gode arbeidsforhold for legen. . JORN@KIPPERSUND.NO Hil UTPOSTEN 2 • 20141
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf