BOKANMELDELSE: Ledelse og kvalitet i helsetjenesten
BOKANMELDELSER I Obligatorisk helsetjenestealmanakk Magne Nylenna Helsetjenesten i Norge -et overblikk Gyldendal Akademisk 2014, 1. utgave 222 sider Denne boken gir en oversikt over helsetje.nestens oppgaver, ansvarsområder, sty.ringslinjer, strategier og finansiering. Intet mindre -og det på nette 222 sider. I foror.det påpeker forfatteren at intensjonen ikke er å legge frem dyptpløyende analyser av helsetjenestens funksjon i samfunnet, men å lage en håndbok eller faktabok som på en lettfattelig måte forklarer sentrale begre.per og prosesser. Boken formidler grunn.leggende kunnskap om helsetjenestens mandat, formål og organisering innen uli.ke arbeidsområder. Målgruppene er først og fremst helsepersonell under utdanning, pasienter og brukere samt pårørende. For den som setter pris på resymeer av «de lange linjene» samt begripelige frem.stillinger av komplekse problemstillinger og trender -slik jeg gjør -er dette kjær.kommen lesning. Her kan man dvele ved spennende tidslinjer i helsevesenets utvik.ling, fra 1800-tallets koleraepidemier til vår tids fedme bølge; eller fra Villads Niel.sen, landets første offentlige lege som ble utnevnt i 1603, til Karl Evang, helsedirek.tøren som i etterkrigsårene ble den offent.lige helsetjenestens store entreprenør. Uli.ke epokers sykdomsoppfatning og skift.ende helsetjenestestrategier drøftes i rela.sjon til samfunnsutviklingen, fra tuberku.loseomsorgens satsningstid til dagens sam.handlingsreform og debatter om priori.tering og brukermedvirkning. Ulike kapit.ler redegjør for helsetjenestens ulike deler og forvaltningsnivåer. At tannhelsetjenes.ten er viet et eget kapittel er prisverdig, ettersom denne privatiserte, men viktige delen av helsevesenet ofte blir utelatt i den offentlige debatt om helsehjelp og pasient.rettigheter. Likeledes vil jeg fremheve ka.pitlene om finansieringsordninger og om helsetjenesten som en kunnskapsvirksom.het -dette er omfattende temaområder som er forbilledlig godt beskrevet med gjengivelse av oppdaterte tall og kalkyler. Man skal saumfare sidene for å finne mangler i boken. Fra mitt ståsted som kommunelege, savner jeg større vekting av kommunenes sentrale funksjon i Helse.N orge. Riktig nok er tjenesteproduksjonen i fastlegeordningen og i pleie-og omsorgs.sektoren omtalt, men kommunenes roller som forvaltnings-og tilsynsenheter er be.skrevet nokså overflatisk. Tilsynsoppgaver på statlig og regionalt nivå er nevnt -men ikke kommunenes omfattende tilsynsan.svar innen miljørettet helsevern, knyttet til for eksempel godkjenning av skoler, barnehager, hoteller, campingsplasser og svømme bassenger. Å gi et overblikk over noe så komplekst som den norske helsetjenesten er et ambi.siøst prosjekt, men få andre enn Magne Ny.lenna er i stand til å gjøre den jobben. Han behersker forenklingens kunst uten å kompromittere presisjon eller etterrette.lighet. Den gjennomgående bruken av ta.beller og figurer gir verdifull faktainforma.sjon. Referansene er nye og relevante. For.uten målgruppene som allerede er nevnt, vil leger flest ha stor nytte av boken. Jour.nalister og andre som driver med formid.ling av helsepolitisk stoff bør også ha bo.ken innen rekkevidde -den er simpelthen en obligatorisk helsetjenestealmanakk. TOM SUNDAR Forbilledlig lettlest om ledelse og kvalitet l(D ELSE OG KVALITET I H ELSEJJ ENE.STEN Elisabeth Arntzen Ledelse og kvalitet i helsetjenesten Gyldendal Akademisk 2014, 1. utgave 235 sider. Heftet it. UTPOSTEN 5 • 20141 Tekster og bøker om ledelses-og kvalitets.teori kan ofte ende opp med trettende kravlister, byråkratiske algoritmer og juri.diske paragrafer -men Elisabeth Arntzen formidler tingene helt annerledes. For det første kan hun sitt fag: I 2002 var hun en pådriver i arbeidet med å få Kongsvinger sykehus -som det første i landet-ISO-ser.tifisert «fra kjeller til loft». Senere har hun arbeidet med ledelse og kvalitet innen RHF-systemet og Helsetilsynet. Arntzen forklarer og operasjonaliserer «kvalitetsspråket» på en måte leseren blir klok av, dette gjelder grunnleggende begre.per som kvalitetsstyring og kvalitetsledel.se -som henspiller på brukerorienterte styringsmodeller der det er samsvar mel.lom virksomhetens visjoner og mål og de resultater og tjenester den evner å levere. Her er det altså helsetjenesten det gjelder -og med utgangspunkt i lovkravet om in.ternkontroll får vi tips om hvordan institu.sjoner og kommuner kan skape mer dynamiske styrings-og informasjonssyste.mer som gjør dem bedre i stand til å garan.tere for helsetjenester som er i samsvar med myndighetskrav så vel som brukerbe.hov. En så håndgripelig ting som at en lege gir pasienten utskrift av en oppdatert med.isinliste, blir fremhevet som et eksempel på en kvalitetsrutine for overlevering av kritisk viktig informasjon. Nettopp eksemplets makt kjennetegner denne boken. Forfatteren sier hvorledes ting kan gjøres og problemer løses -og ikke minst hvordan et kvalitetssystem kan la.ges. Bokens innledende kapitler omhand.ler helsetjenestens formål og ansvar og hvilke helsepolitiske utfordringer som helsetjenesten står overfor. Så følger kapit.
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf