Forsvunne notater.
Forsvunne notater . BJØRN ØYGARD Assisterende fylkeslege i Finnmark Valg av elektronisk pasientjournal (EPJI leverandør: Brukermakt eller myndighetskontroll? I løpet av første halvår 2014 fikk Fylkes.mannen i Finnmark fem uavhengige tilba.kemeldinger fra fem ulike legesentra i fem ulike kommuner om funksjonsproblemer med WinMed 3. Problemene var knyttet til lagring av løpende journalnotater, elektro.nisk korrespondanse med spesialisthelse.tjenesten, lagring av prøvesvar mv. I tillegg ble det rapportert om mangelfull «sup.port» fra leverandør når problemene ble adressert dit. Dette påførte legekontorene betydelig med ekstraarbeid for å kompen.sere for funksjonsproblemene. Dette førte i sin tur til redusert produktivitet og økt ri.siko for nye feil knyttet til kravene om for.svarlig behandling, dokumentasjon og per.sonvern. Fylkesmannen i Finnmark vurderte pro.blemene som alvorlige og valgte derfor å engasjere seg i saken av hensyn til pasient.sikkerheten og for å bistå legekontorene Funksjonsproblemer i EPJ kan lett skape frustrasjon hos brukeren. ILLUSTRASJONSFOTO: COLOURBOX som var rammet. Vi var i kontakt med både Statens helsetilsyn, Helsedirektoratet og Datatilsynet, som gjorde oss kjent med at det var tilsvarende problemer over hele landet. Kontakten avdekket imidlertid få virkemidler overfor IT-leverandører på myndighetsnivå: Det er ingen tilsynsmyn.dighet eller sertifiseringsordning overfor leverandører av EPT-systemer. Sluttbrukeren (den enkelte virksomhe.ten) blir derfor selv ansvarlig for å sikre at det EPT-systemet som velges fyller krav i helselovgivningen. Avhengig av organise.ring og interne avtaler, kan dette ansvaret ligge på legesenteret selv eller overordnet virksomhet, eksempelvis kommune. I til.legg blir virksomhetene ansvarlige for å lage rutiner eller kompensatoriske syste.mer for å sikre pasientsikkerheten også når EPT-systemet svikter. Pasientsikkerhe.ten skal være ivaretatt til enhver tid. Den enkelte lege eller helsepersonell får også et ansvar for å følge de kompen.satoriske rutinene som even-tuelt innføres i virksom.heten og tilbakemel-.de og korrigere for all svikt som avdekkes. Den grunnleggende utfordringen er det asymmetriske kunnskapsnivået mellom bestiller og leverandør av EPT-systemer: Den enkelte virksomhet vil sjelden ha en bestiller-kompetanse som kan matche en leverandør som gjerne vil selge sitt EPT.produkt. Konsolidering av forbrukermakt eller kontakt/ samarbeid med uavhengig spisskompetanse synes å være de mest åpenbare løsningene på kort sikt, i tillegg til en eventuell nasjonal dialog med EPT.leverandører. WinMed 3-saken har nok avdekket en sårbarhet og avhengighet av EPT-systemer som ikke er ønskelig. På lengre sikt vil der.for veivalget for å redusere denne sårbar.heten ligge mellom økte myndighetskrav/ virkemidler overfor EPT-leverandører eller å øke kvaliteten i den frie konkurransen, for eksempel med at internasjonale leve.randører i større grad slippes inn på det norske markedet? . FMFIBOY@FYLKESMANNEN.NO ''' UTPOSTEN 6 • 20141
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf