RELIS

RELIS Nord-Norge Sør-Øst Tlf. 77 64 .58 1 90 Tlf. 23 D1 1 E14 OØ (l)RELIS 1dt--NCJge Vest 1 Tlf. 72 82 1 91 1 (]Ø Tlf. 55 97 53 EIØ Trygg Medisin -ny publikumstjeneste Trygg Medisin (TM)www.tryggmedisin.no er en gratis nettbasert tjeneste hvor publi.kum anonymt stiller spørsmål om lege.midler og får et personlig svar. Tjenesten drives av Regionale legemiddelinforma.sjonssentre (RELIS) ved Universitetssyke.husene i Tromsø, Trondheim, Bergen ogOslo. Svarene gis av erfarne leger og farma.søyter, og leses kun av den som har spurt. Tjenesten er bygd opp etter samme prin.sipp som Trygg Mammamedisin (TMM)www.tryggmammamedisin.no. Legemiddelinformasjon til publikum Tilgang til legemiddelinformasjon er i dagikke noen begrensende faktor, og publi.kum eksponeres for store mengder rekla-me og informasjon av varierende kvalitet. Det eksisterer allerede en rekke tjenester hvor publikum kan diskutere sine diagno.ser og legemiddelbehandling. Apotekkje.denes tilbud, Dr Online og Nettdoktor er eksempler. I tillegg kan det bli enklere for legemiddelindustrien å gi helse-og syk.domsinformasjon til publikum, noe som oppfattes som kontrover- Politisk enighet Faglig forsvarlig og riktig bruk av legemid.ler er et sentralt element i norsk legemid.delpolitikk. St.meld. nr. r8 (2004-2005) «Rett kurs mot riktigere legemiddel.bruk» (2) beskriver behovet for å styrke ar.beidet med produsentuavhengig legemid.delinformasjon, og for i større grad å nå ut til helsepersonell og publikum. Styrkingav legemiddelinformasjon er en forutset.ning for at pasienter i større grad skal ta ansvar for egen helse. Etablering av TMM og TM har dette som bakgrunn. Mål Målet med TM er å gi publikum økt tilgangtil nøytral informasjon for å oppnå bedre og tryggere legemiddelbruk. TM skal bidra til at pasienter i større grad tar ansvar for egen legemiddelbehandling og oppnå bed.re etterlevelse gjennom tilpasset legemid.delinformasjon. TM fokuserer på publikums behov for å stille spørsmål til legemiddelinformasjon de allerede har fått eller .:.\i..en legestan- - Trvggrn ed i Si n . n 6 råd om medisinbruk ---· --..:=...-:=-.:=..·===.. .,.... ______________...,. __ ::=:.:="---.-.----., li. UTPOSTEN 2 • 20151 J(jære abonnenter Ved hver utsendelse av Utposten får jegi gjennomsnitt ca 20 tidsskrift i retur på grunn av feil adresse. Noen av grunnene er at Posten har gitt oss nye postnummer, en annen grunn er at Posten ønsker at vi skal bruke gateadres.sen, se faksimile. Og så skal det sies at noen av dere faktisk har flyttet. for å få mer legemiddelinformasjon der.som denne har vært mangelfull eller ikke er tilgjengelig. Komplementær ressurs Tjenesten skal være en ressurs som helse.vesenet kan henvise til hvis de selv ikke har tid eller anledning til å besvare alle spørsmål fra pasienter. Erfaring fra TMM har vist at pasienter kan bli utrygge av le.gemiddelinformasjon som ikke er tilpasset deres situasjon. RELIS har 20 års erfaringmed samarbeid med helsevesenet, og ser viktigheten av ikke å intervenere i lege-pa.sientforholdet. TM er ikke noen diagnos.tisk tjeneste. Type spørsmål TM tilbyr hjelp til å forstå legemiddelinfor.masjon i pakningsvedlegg og i andre kil.der: «På internett står det at Zocor kan øke risiko for kreft. Betyr det at jeg må slutte med medisinen? Kan lavdose naltrekson brukes ved psoriasis? Kan det brukes sammen med Methothrexate?» TM lover svar innen to virkedager uansett problem.stilling. Flyers som beskriver tjenesten kan bestilles hos RELIS Vest, Helse Bergen, 5021 Bergen. REFERANSER 1. Roksund G, Westin S. Pinlig naivt om helseinfor.masjon. Dagens Medisin 1/2015: 30. 2. Helse-og omsorgsdepartementet. Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk. Legemiddelpolitikken. NOU; 2004-2005. JAN SCHJØTT overlege, dr.med., leder REUS vest. Helse Bergen ja n.d idri k.sc hjott@helse-bergen. no Jeg blir veldig glad om dere kan gi meg en tilbakemelding dersom dere: • har fl ytt et • har fått nytt postnummer • har fått gateadresse Vennlig hilsen Tove Rutle redaksjonssekretær E-P.sT: rmrtove@online.no

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf