TIPS TIL PRAKSIS

TIPS TIL PRAKSIS I Men virker det, doktor? -orientering om den nye søketjenesten Hvilke tiltak har forebyggende effekt mot obstipasjon hos eldre pasienter? Kan oppsummert forskning si noe om effekten av fore.bygging av angst hos demente? Finnes det forskning på effekten av saltredusert kost hos pasienter med hjertesvikt? Søketjenesten fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten hjelper deg med å finne svar på disse og lignende spørsmål. Søketjenesten er et tilbud til helseperso.nell som har spørsmål om effekt av tiltak. Spørsmålene kan sendes inn via et skjema på Helsebiblioteket.no, og går deretter til en bibliotekar som søker etter litteratur som kan belyse spørsmålet. Kunnskapsbasert praksis Et av de viktigste prinsippene i kunnskaps.basert praksis er å basere kliniske beslut.ninger på oppsummert forskning fremfor å gi seg i kast med enkeltstudier. Dette bi.drar til å basere praksis på mest mulig påli.telige resultater, i tillegg til at det er tidsbe.sparende for helsepersonell som har det travelt og trenger rask tilgang til behand.lingsanbefalinger. Bibliotekarene i Søketjenesten går derfor på jakt etter svar i et fast utvalg kilder til oppsummert forskning. Utvalget dekker et bredt spekter fra kliniske oppslagsverk og prosedyrer til retningslinjer og systematis.ke oversikter fra Kunnskapssenteret og Cochrane Library. Send inn spørsmål Søketjenesten finner du på Helsebibliote.ket.no: www.helsebiblioteket.no/soketje.nesten. Skjemaet for å sende inn spørsmål er basert på PICO -en metode som hjelper kunnskapsjegere å treffe blink med presist formulerte spørsmål. Metoden konkretise.rer de delene av spørsmålet som er viktigst :_-·b.. Dl,.11-ll.l&'TE'!llln ""'-"---. .. = --... ....... ......_ for å få mest mulig relevante svar: Pasient/ pasientgruppe (patient), tiltak/intervensjon (intervention), sammenligning ( compari.son) og utfall (outcome). Søket gjøres etter en fast metode, og re.sultatet blir publisert på nettsidene. Svaret består av lenker inn til kapitler og doku.menter som kan belyse spørsmålet. Deret.ter er det opp til brukeren å gå inn i kilde.ne, å lese og vurdere det som står der og å finne ut om kilden gir svar på spørsmålet. Bibliotekalternativ Søketjenesten er først og fremst utviklet med tanke på primærhelsetjenesten, som ikke har tilgang til lokale bibliotektjenes.ter. Målet med tjenesten er at du skal finne svar på det du lurer på, samtidig som du får tips til spørsmålsformulering og kjenn.skap til et utvalg gode kilder til oppsum.mert kunnskap. Ved hvert spørsmål viser vi hvordan vi har søkt i de enkelte kildene. Vi håper at du dermed også får noen tips dersom du vil gå videre med spørsmålet og søke i andre kil.der. Leger, sykepleiere og annet helseperso.nell har allerede stilt en rekke spørsmål som du finner på Helsebiblioteket.no. Har du et spørsmål vi kan hjelpe deg med? Kon.takt Søketjenesten! INGUNN MIKES BRENDRYEN Seniorrådgiver, Helsebiblioteket.no Kjære abonnenter Ved hver utsendelse av Utposten får jeg i gjennomsnitt ca 20 tidsskrift i retur på grunn av feil adresse. Noen av grunnene er at Posten har gitt oss nye postnummer, en annen grunn er at Posten ønsker at vi skal bruke gateadres.sen, se faksimile. Og så skal det sies at Jeg blir veldig glad om dere kan gi meg en tilbakemelding dersom dere: • har fl ytt et • har fått nytt postnummer • har fått gateadresse Vennlig hilsen Tove Rutle redaksjonssekretær E-P.sT: rmrtove@lonline.no noen av dere faktisk har flyttet. . I UTPOSTEN 3 • 2015 Mfl

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf