Allmennmedisinen i de nordiske land - Om norsk allmennmedisin

Petter Brelin

TEMA NORDISK ALLMENNMEDISIN Om norsk allmennmedisin . PETTER BRE LIN • Leder, Norsk forening for allmennmedisin og allmennlege Det særpregede landskapet i Norge har pre.get landets medisinske utvikling. Norge har med sin store utstrekning, sine mange geografiske og topografiske utfordringer og en relativt liten, spredt befolkning helt spesielle krav til helsetjenesten. Vi som utøver faget mener selv at Norge har en god allmennlegetjeneste. Struktu.ren i allmennlegetjenesten er god, der le.gen har ansvar for en del av populasjonen i sitt nærmiljø. Alle norske borgere vet hvil.ken lege de skal gå til, og alle norske all.mennleger vet hvilke pasienter de har an.svar for -og hvilke de ikke har ansvar for. Dette listesystemet kalles fastlegeord.ningen. I fastlegeordningen velger pasien.tene sin lege fritt, pasientene kan kun vel.ge leger som har ledige listeplasser. De kan skifte lege fire ganger per år. Fastlegeordningen må sies å ha vært en stor suksess. På målinger av befolkningens tilfredshet med offentlige tjenester, kom.mer fastlegeordningen på 2. plass (etter bi.bliotekene). Vi opplever at organiseringen gir god forutsigbarhet både for pasienter og leger. Listeansvaret er personlig og kan ikke overdras til organisasjoner, bedrifter eller liknende. Dette stimulerer til langva.rige, tette og gode lege-pasientrelasjoner. Norske pasienter har i gjennomsnitt kjent sin fastlege i ca. sju år. Den norske fastlegeordningen er basert på at fastlegene får et oppdrag og et ansvar av kommunen og at legen driver som selv.stendig næringsdrivende med inntekter fra kommune, stat og pasienter. Dette er en or.ganisering som gir den enkelte lege betyde.lig finansiell og organisatorisk autonomi. Legene er ikke avhengige av lange beslut.ningslinjer eller offentlige budsjetter for å investere, vi kan selv velge vårt personale og hvor vi vil drive vår praksis. De fleste fastle.ger har slått seg sammen i legesentre med flere leger, men det er fortsatt noen solo.praktikere i norsk allmennmedisin. Det er få norske allmennleger som øn.sker seg tilbake i den kommunale struktu.ren vi hadde før fastlegeordningen ble inn.ført i 2001. Allmennmedisin har for tiden god re.kruttering og de aller fleste fastlegestillin.ger er nå besatt, også i distriktene. Og så til det som ikke fungerer så bra ... Det er flere ting som er mindre bra med den norske allmennlegetjenesten. Noen av utfordringene er knyttet til at dette er en Mfl UTPOSTEN 6 • 20151 ILLUSTRASJONSFOTO: COLOURBDX veldig spredt tjeneste med mange små aktø.rer der det er vanskelig å sikre at det ytes god nok kvalitet over hele landet. Vi har ikke lykkes i å etablere strukturer som vei.leder fastlegene i kvalitetsarbeid og måler kvaliteten på det arbeidet som gjøres av de 4200 fastlegene. Dette har Norsk forening for allmennmedisin forsøkt å adressere ved å opprette et senter for kvalitet i legekontor -SKIL. Vi besitter ikke de resursene som er nødvendige for å gjøre dette til en nasjonal tjeneste. NFA har av den grunn appellert til myndighetene for å få hjelp til dette viktige arbeidet -så langt uten å lykkes. Vi har også utfordringer med å håndtere det stadig voksende helprivate og forsik.ringsfinansierte helsevesenet der pasient.ene kommer med krav om viderehenvis.ninger til tidvis meget avanserte under.søkelser som de føler seg berettiget til fordi de har betalt en forsikringspremie. Dette eroderer den faglige styrken og silings.funksjonen som fastlegene har hatt. Norsk allmennmedisin står foran spen.nende tider. Den norske regjeringen har be.budet at det vil komme en stortingsmelding om primærhelsetjenesten. Denne meldin.gen vil være førende for hvordan den norske allmennlegetjenesten skal utvikles de neste årene. Vi har lite kunnskap om hva regjer.ningen tenker om primærhelsetjenesten fremover og frykter at meldingen vil inne.holde budskap om særomsorger, oppsplittet ansvar og en andre grep som kan komme til å svekke denne gode norske ordningen. Denne teksten er skrevet før primærhelsetjenes.temeldingen ble presentert. .. PETTER.BRELIN@GMAIL.COM

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf