Plutselig vanskelig å prate, smile eller løfte armene? Det kan være hjerneslag
Plutselig vanskelig å prate, smile Det an være . BJØRNAR ALEXANDER ANDREASSEN I JAN MAGNE LINNSUND• Helsedirektorotet PRATE SMILE LØFTE Plutselig vanskelig å prate, smile eller løfte armene? Det kan være hjerneslag. Ring 113 -hvert sekund teller. helsenorge.no/hjerneslag . Helsedirektoratet Helsedirektoratets nye informa. sjonskampanje om hjerneslag skal øke kunnskapen om risiko og symptomer på hjerneslag i befolk. ningen, slik at flere får behandling i tide og overlever med god livs. kvalitet. IN orge får årlig rundt r 2 ooo hjerneslag og over 60 ooo nålevende nordmenn har hatt en eller flere slagepisoder. Hjerneslag er den vanligste årsaken til alvorlig funks.jonsnedsettelse og langvarig institusjons.omsorg og er den tredje hyppigste dødsår.saken i landet. Risikoen for slag øker betydelig med alderen, og gjennomsnitts.alder for førstegangs hjerneslag er 7 5 år for menn og 78 år for kvinner. Den demogra.fiske utvikling vil inne bære en betydelig økning av antall hjerneslag fram mot 2030. Gjennomgangstema: Prate-Smile-Løfte Helsedirektoratet fikk i revidert nasjonal.budsjett for 2016 bevilget ro millioner kro.ner til en informasjonskampanje om hjer.neslag. Målet er å øke kunnskapen om risiko og symptomer på hjerneslag i be.folkningen, slik at flere skal få behandling i tide og overleve med god livskvalitet. Kampanjen ble lansert 28. oktober, da.gen før World Stroke Day, bl.a. med egen stand på PMU. Kampanjen vil bruke flere virkemidler som informasjonsfilmer på TV, PR-og mediearbeid (riks-, lokal-og fag.presse), informasjon på helsenorge.no og sosiale medier. Det er utarbeidet en infor.masjonspakke som enkelt kan benyttes av andre (f.eks: filmer, plakater etc). .ti UTPOSTEN 7 • 20161 eller løfte armene? ernes a Kampanjen skal bygge opp kunnskapen i befolkningen om plutselige symptomer og senke terskelen for umiddelbart å ringe r r 3 ved mistanke om hjerneslag. Prate.Smile-Løfte er gjennomgangstemaet i kam.panjemateriellet, utdypet som «Plutselig vanskelig å prate, smile eller løfte armene? Det kan være hjerneslag. Ring rr3 -hvert sekund teller». I kampanjen vil det også bli informert om andre symptomer og temaer som for eksempel forebygging av hjerneslag. Arti.kler om hjerneslag som ligger på helsenor.ge.no vil bli revidert i overenstemmelse med kampanjen. Målgrupper og evaluering Hjerneslag rammer oftere i høyere alder og forekommer relativt sjelden i aldersgrup.pen under femti år. Det kan likevel ramme i alle aldre. Som pårørende, kollega eller pu.blikum kan alle oppleve en situasjon hvor det er avgjørende å kjenne igjen sympto.mene. Å reagere raskt øker sannsynlighe.ten for et positivt utfall. Hovedmålgruppen er i utgangspunktet alle aldersgrupper i be.folkningen over 20 år, men aldersgruppen 50+ vektes tyngst. I tillegg er det viktig å nå helsepersonell i primærhelsetjenesten som har en oppgave i den akuttmedisinske kje.de samt helsepersonell i ambulansetjenes.ten, AMK og akuttmottak. Opinion har gjennomført en kvantitativ o-punktsundersøkelse om befolkningens kunnskap om symptomer og handlings.mønstre ved hjerneslag. En tilsvarende un.dersøkelse vil også bli gjennomført etter avsluttet kampanje, for å vurdere om kam.panjen har hatt effekt. Norsk hjerneslagregister (NHR) har flere indikatorer som er nødvendig for en bred evaluering av den nasjonale kampanjen. Med tanke på kampanjens formål vil «pasi.entforårsaket forsinkelse» være av spesiell interesse. AMK har tidspunktet for vars-ling og NHR har tidspunktet for symptom.debut, og når disse dataene kombineres kan pasientforårsaket forsinkelse bereg.nes. Denne målingen vil være den mest di.rekte effektmålingen av kampanjen. Det vil også være viktig å se om det blir endrin.ger med tanke på andel av pasienter med hjerneslag som blir innlagt innen fire ti.mer etter symptomdebut. I 201 s ble 67 pro.sent innlagt innenfor dette tidsrommet. Helsedirektoratet vurderer også en fors.kningsbasert evaluering av kampanjens effekt og er i dialog med Helse Vest RHF om dette. Når du leser dette, har du sikkert allerede stiftet bekjentskap med flere av kampan.jens elementer samt reklamefilmen som har gått på TV. Andre kampanjeelementer vil være aktive ut året. . JAN.MAGNE.LINNSUND@)HELSEDIR.ND HVORFOR EN NASJONAL KAMPANJE OM HJERNESLAG? For ett år siden la Akuttutvalget frem NOU-utred. spredte seg raskt i hode på en eldre person. I Midt-Norge ble det gjennomført en informa. ningen Først og fremst som gir anbefalinger for hvordan den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehus kan forbedres og hva som kan gjøres for å sette befolkningen i stand til å hjelpe seg selv og andre ved akutt sykdom og skade. I kapittelet om hjerneslag står det blant annet Forsinkelse knyttet til å oppsøke det medisinske hjelpeapparatet falt dramatisk i løpet av 2009. Median tid for varsling gikk ned fra 53 minutter til 31 minutter og median tid til ankomst syke.hus gikk ned fra 185 minutter til 119 minutter. At varslingen skjer ved hjelp av en «tilstedevæ.rende» i nesten 90 pst av tilfellene, illustrerer sjonskampanje i 2011-12. Kampanjen slo positivt ut med hensyn til pasientventetid før varsling, som ble redusert med 41 minutter fra 68 til 27 minutter. Andel pasienter som kom til sykehus innen fire timer økte fra 53 til 67 prosent. Det er nylig publisert en studie fra England som sier noe om at opplysningskampanjer om hjerneslag kan være viktig for å få befolkningen til å endre atferd når det gjelder tidlig varsling (Walters, Paul, Li & Rothwell, 2015) I 2009 ble det i England gjennomført en fjernsynskampanje over viktigheten av å gjennomføre denne type undervisning gjennom massemedia for å nå flest mulig. Fram til 2013 har det i England vært fulgt opp av flere, men ikke så intensive TV-kampanjer og resultatene holder seg tilsynelatende over tid. Hele kampanjen i tidsrommet 2009-2013 Erfaringen fra akuttmiljøene i Norge og utlandet kan tyde på at pasientene selv eller pårørende oftest er det forsinkende leddet. De gjenkjenner ikke symptomene på hjerneslag og/eller venter for lenge med å kontakte helsetjenesten. Dette flere måneder med vekt på FAST-symptomene, kostet om lag ti mill. pund og nytte-effekten ble fremgår også av undersøkelser og fokusgrup. illustrert ved hjerneslag som en brann som beregnet til tre pund for hvert investert pund. per som er gjort i forkant av kampanjen. I UTPOSTEN 7 • 2016 .fl
Denne artikkelen finnes kun som PDF.
Last ned pdf