Nedgang etter eksperiment
Norske forskere har gjort et eksperiment blant 700 av samtlige 4800 fastleger. Epost med info om bruk av tidstakst ble sendt til de fastlegene med høyest bruk av denne taksten. Utvalget ble randomisert i tre grupper: En kontrollgrupper og to grupper som fikk epost med henholdsvis tittelen «Vedrørende din bruk av takst 2cd» eller «Informasjon om takst 2cd». Ellers var innholdet i epostene likt, og det ble opplyst om at eposten kun var ment som en veiledning. Intervensjonen førte til en umiddelbar nedgang i bruken av tidstakst på tre til fire prosentpoeng – med signifikant effekt også etter ett år. Nedgangen i bruk av tidstakst i begge intervensjonsgruppene utgjorde vel 8,5 millioner kroner. Siden det også ble registrert en mindre oppgang i bruken av basistaksten, kalkulerer forskerne med en besparelse på minst 5 millioner kroner. Artikkelforfatterne understreker at eksperimentet ikke kan fastslå en direkte årsakssammenheng. Det ble også registrert en liten nedgang i kontrollgruppen, og info om bruk av taksten ble omtalt i mediene og på en intern facebook-gruppe for fastleger.